psychicke problemy
jerry
ahoj,je mi 25let.V roce 2001 jsem ukoncila pobyt v komunite,kde jsem stravila rok kvuli sve nekolikalete zavislosti na heroinu.za tu dobu bylo par recidiv,naposledy jsem uzila heroin pred rokem a pul.bydlim v byte se svym pritelem,mam dobrou-slusne vydelavajici praci,psa,v podstate vse,co patri do ´normalniho´ zivota.Mam vsak stalé psychicke problemy souvisejici s menecennosti(diky drogam nedokoncena stredni s maturitou),s malym sebevedomym a v posledni dobe take s vybuchy agresivniho chovani i na verejnosti,coz mi pripada jako nejvetsi paradox....pekne se to ve me mlati.nejsem si jista,do jake miry toto chovani jeste souvisi se zavislosti,zda-li souvisi.jeden den jsem plna planu a elanu,vymyslim si vselijake jazykove kurzy a vzdelavaci seminare,ale nejsem schopna nic dokoncit,dotahnout do konce.pred rokem jsem si zaplatila kurz anglictiny,na ktery jsem prisla 4x,z celkem asi 95 vyuc.hodin.a to me anglictina bavi!mimochodem posledni recidiva souvisela s uvedomelym zachvatem dokoncit maturitu-nastoupila jsem na OA Dusni,kde mi bylo jiz po prvnich dvou hodinach jasne,ze toto nezvladnu a vlastne ani nemam chut!nasledovala aplikace drogy,celkem evidentni unik z reality.na verejnosti me kazdy pozoruje,jsem neustale podrazdena a nastartovana,casovana bomba!v mem veku,kdy se kazdy chodi bavit do klubu,na koncerty,ja sedim doma a utapim se ve svych ´depresich´.prece nepujdu nekam,kde na me hned od prichodu do dveri budou vsichni civet a pomlouvat me.nehlede na to,ze i kdybych chtela,nemam s kym jit.do teto chvile nemam zadne pratele,kamaradku.znam jen lidi z prace,coz jsou pouze kolegove.navic pritel je o 16let starsi,tudiz si opravdu vsude pripadam jak pest na oko.nenavidim lidi proto,ze jsou tak hloupi,ze spratek nepusti v MHD pustit starou babicku sednout,ze zenska vychazi ze zachodku a neumyje si ruce,ze se lidi furt nekam rvou,nebo ze jsou prilis pomaly,....jsem ruda vzteky z veci,nad kterymi ostatni jen s usmevem mavnou rukou.uz nevim co s tim,prosim o radu.diky Katy

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že jste ve složité situaci a myslím, že by bylo na místě s tím zkusit něco dělat, jinak se tím utrápíte. Mám pocit, že by nebylo od věci vyhledat odbornou pomoc, protože Vaše potíže mi připadají poměrně závažné a obávám se, že bez odborné pomoci se to lepšit nebude. Nedokážu posoudit, nakolik to souvisí se závislostí - nicméně bych si troufla říct, že v nějaké míře se u Vás tyhle potíže nejspíš vyksytovaly i předtím, než jste začala brát drogy a heroin na nějakou dobu zalepil tohle slepé místo. Teď, když abstinujete, a nemáte to čím překrýt, tak se to o to víc projevuje. Léčba v komunitě Vám pomohla se víceméně se závislostí poprat, ale občas se stalo v průběhu těch let, že jste měla relaps na heroinu a to zřejmě v situacích, které si byly dost podobné. Kdy jste měla pocit, že jste k ničemu, že nic nezvládáte, že nejste schopná dosáhnout toho, co jste chtěla... Také z výzkumů vyplývá, že k opiátům sahají častěji lidé, kteří bojují s velkým vnitřním napětím a agresivitou. Každý má v sobě nahromaděnou určitou dávku vzteku na sebe, na ostatní lidi, na okolnosti, ve kterých žije. Když to přesáhne únosnou mez a obtěžuje Vás to v běžném životě, tak to je hlubší problém, který souvisí se životními zkušenostmi, s rodinnými vzorci a který je potřeba řešit, protože s tím se dost dobře a spokojeně žít nedá. Zkuste uvažovat nad tím, že by bylo docela dobré a smysluplné se obrátit na psychoterapeuta nebo psychiatra. Když mi napíšete, odkud jste, tak Vám mohu někoho z kolegů doporučit. Zatím držím palce a věřte, že se to může změnit a že se můžete cítit líp.