maminka
Již jsem vám jednou psala, když jsem zjistila, že moje dcera bere drogy a vy jste mi doporučili kontakt na lékaře. spojila jsem se s MUDr. Chvilou z Ostravy a ten mi řekl, že dcera musí zavolat sama. Zavolala a domluvila si schůzku s terapeutkou. Ta ji sdělila jak se má chovat doma (spát a abstinovat) a za týdem má přijít. Vydržela abstinovat 5dnů a pak si zase dala.Tak už tam nešla - že prý nebude na nikoho "bonzovat", protože prý terapeutka chtěla jména lidí atd. Od té doby v tom jede pořád. Projevuje se to tak, že 24hodin v kuse tzv"uklízí "ve svém pokoji, ale když ji člověk vidí tak jenom velkou rychlostí přehrabuje věci, přendává věci z jedné krabičky do druhé, trhá papíry atd. s úklidem to nemá nic společného. Pak je vyčerpaná a třeba i tři dny vkuse spí. V září nastoupila po přerušení studia zpět do čtvrtého ročníku gymnazia, ale hned druhý týden celý zameškala (přišla jsem na to náhodou), prý byla nemocná, ale doma v posteli nebyla. Už ji nevěřím vůbec v ničem. Není na ni spolehnutí, doma leží u televize nebo spí, odmítá pomáhat v domácnosti, že toho není schopna a asi ani není, protože ve stavu, kdy má drogu by se spíše popálila u žehlení a když ji nemá má problém zajít na WC. Je úplně hotová-jen leží, něco mluví, třepe rukama a nohama, stále se převaluje atd. Dokonce po mne jednou ječela, že i já jsem povinna ji dávat 2300Kč měsíčně, když ji je dává otec jako alimenty. Ale to, že u mne zaddrmo bydlí a má zde jídlo atd. snad vůbec nechápe. Její budoucnost vidím strašně bledě. Vím, že jediný způsob by byla léčba. Nyní jsem za ni zaplatila její dluhy - 2000Kč za zdravotní a sociální pojištění (když byla na "pracáku" tak nebyla schopna zajít na schůzku, tak ji vyřadili.)to bylo v srpnu, takže dlužila jen měsíc, protože v září nastoupila do školy), pak 400Kč pokutu, že neměla lístek v tramvaji a dalších 5000Kč za pokutu, že si pořídila paušál na mobil a neplatila faktury. Vše mám od ní napsáno jako dlužní úpis, protože v prosinci dostane peníze ze zrušeného stavebního spoření co ji platil otec. (to bude asi teprve točo, když dostane 30000Kč, už teď se toho hrozím. Dluhy jsem platila proto, že jsem ji chtěla pomoci a hlavně u toho mobilu vím, že se částky velice zvyšují a někdy hrozí i exekuce. Momentálně jsem psychicky již úplně na dně. V práci jsem si vzala práci navíc, abych více vydělala a "utáhla" domácnost - neboť jsem rok rozvedená. Poraďte, jak se mám bránit tomu, aby dcera nedělala dluhy a jak ji mám vyhodit z domu, když pořád bude mít v OP trvale bydliště u mne? To ji vyhodím, ona naseká další dluhy a mně přijdou domů exekutoři? Ani sama nevím zda ji vůbec dokážu vyhodit z domu, moje maminka mne pořád prosí ať to nedělám, ať ji pomohu atd. Ale já už dál nemůžu, každý večer brečím nad touto situaci a hledám řešení. Už mi připadá, že to už není moje dcera jak jsem ji znala, že je to už úplně jiný člověk, je jak "vygumovaná"), To co ona žije ani život není - zavřená ve svém pokoji, spící nebo bdící u televize, z ničeho radost a v noci hurá ven s návratem tak za jeden den. Poslední dobou, ale začínám mít skutečně strach z jejich dluhů. Její kamarádku prý zavřeli, teď mi tahá do bytu další - snědou. Zakázala jsem ji všechny kamarádky vodit do bytu, ale ona si počká až zajdu do práce a pak jsou asi tady- minule mi to potvrdila sousedka, že tu snědou už u nás několikrát dopoledne viděla. Prostě ONA si dělá co chce a JÁ všechno oddřu v práci, doma. Pořídila si před rokem psa - kdybych se o něj nestarala, asi by pošel. Pře půl rokem dostala od kamarádky (tu co ji zavřeli)2 morčata - nyní jich už máme 6, přibyli čtyři malí, a stále dokola ji říkám, ať jde s němi do zverimexu než se nám namnoží znovu. Když vám tak teď píšu, zjištuji, že si s ní vůbec nevím rady, že na ni nestačím, že mne vydírá. Nemáte nějaký kontakt na někoho, kdo by mohl pomoci mně. Kde se "léčí" rodiče drogově závislých. Existují nějaká sdružení?Kde může dostat rodič odpovědi na tyto právní otázky. Všude se píše vyhoďte feťáka z domu, ale jde to vůbec prakticky? Když má to trvalé bydliště, nemůže mi hned druhý den přijít s policií, že tady bydlí? Dcera bude mít v dubnu 2007 20let. Omlouvám se za dlouhý dopis, ale strašně se mi ulevilo, že jsem to všechno mohla vypsat na papír. děkuji

Odpověděl: Eva Formánková
Dobrý den, jsem ráda, že se na nás obracíte znovu a upřesňujete situaci, ve které se nacházíte. Z toho, co popisujete, je znát, že Vaše situace opravdu není jednoduchá a také to, že si s ní asi takhle přes internet neporadíme. Všechno, o čem píšete, je typické chování člověka, který bere drogy a toto chování se opravdu dá těžko pochopit, obzvlášť pro Vás, pro matku. Uklízení, které není uklízením, ale "zásekem" na nějaké činnosti, nespolehlivost, nezodpovědnost, atd. Tomu, aby si dcera nedělala další dluhy, asi teď zabránit nemůžete a ani jí paradoxně nepomůžete, když je za ní budete platit. Je dobře, že jste si od ní nechala napsat dlužní úpis, je dobré si schovávat nějaké důkazy ohledně řešení její finanční situace. Také není dobré, když si k Vám začíná vodit cizí lidi, které tam Vy nechcete. Ohledně případného rizika exekuce a zrušení dceřina trvalého bydliště by bylo nejlepší kontaktovat Právní poradnu A. N. O., kde se zabývají právní pomocí pro lidi, kteří se dostali do právních potíží v souvislosti s drogami a jejich blízkým (kontakt najdete na www.asociace.org a můžete se na ně obrátit i telefonicky). Co bych Vám teď poradila je, abyste se jednak obrátila na Doléčovací centrum v Ostravě, což je Renarkon, tel. č. 596 638 804, kde Vám mohou nabídnout individuální i skupinové rodičovské poradenství. Toto centrum se zabývá vyloženě klienty s drogovou závislostí a jejich příbuznými. Dále Vám můžu poskytnout kontakt na Krizové centrum v Ostravě 732 957 193, ale to bych být Vámi využila jen v případě nějakého akutního problému. Jsem ráda, že se Vám trochu ulevilo, když jste se z toho vypsala, tím spíš mi přijde důležité, abyste o tom s někým mluvila v přímém kontatku. Přeji Vám mnoho štěstí v této Vaší nelehké situaci. S pozdravem Eva.