Pervitin - metamfetamin
PATRICK
Zdravím Vás, měl bych na Vás pár dotazů a žádostí o radu. Přijel jsem nedávno z dovolené se svým nejlepším přítelem(17let), kterého jsem nějaký čas neviděl, tak jsem si s nim chtěl "pokecat" o životě... Už když jsem s ním mluvil v autě, zdál se mi takový nesvůj. Večer, když jsme něco popili, mi řekl jeho problém. Prý za tu dobu co jsme se neviděli začal brát pervitin(údajně měl jen 8krát), a jen nosem. Došlo to ale tak daleko, že den před mým příjezdem si pervitin podal nitrožilně; říkal: "jeden týpek co od něj řeším mi dal nějakou jedničku, stoupla o 15, byl to brutus". Když jsem se ho zeptal na toho chlapa, rozhořčeně odpověděl "Ten chlap je ale brutální psycho, úplně mě zdeptal, já už to seru!" A pak mi s nechutí popsal, co s ním prožil. Dozvěděl se také(bohužel pozdě), že stejnou injekční stříkačku a stejnou jehlu předtím možná použil ten člověk co mu to dal. A v tu chvíli se mu začaly hlavou "honit" stres a nejistota. Po celé tři dny co jsem byl s ním jeho hlavu "naplnily" distres, frustrace a těžké deprese, v některých chvílích se s ním nedalo bavit, někdy se uprostřed rozhovoru zamyslel a na nějaký čas přestal vnímat, (někdy i na několik minut). Po chvíli znovu začal vnímat a neustále si dokola vyčítal to co dělá a ponižoval se sám před sebou. 1. EXISTUJÍ NĚJAKÉ TESTY, KTERÉ BY ZJISTILY JESTLI JE NEBO NENÍ NAKAŽENÝ NĚJAKOU NEMOCÍ? JESTLI ANO,2. PO JAK DLOUHÉ DOBĚ OD VPICHU DROGY TO LZE ZJISTIT? 3.JSOU TESTY ANONYMNÍ, I KDYŽ NENÍ PLNOLETÝ(DOZVĚDĚLI BY SE TO DOMA NEBO NĚKDE JINDE?)? 4.KAM BY MĚL JÍT, CO BY MUSEL PODSTOUPIT A KOLIK PENĚZ BY ZA TO MUSEL DÁT? 5. JAK DLOUHOU DOBU (CCA) JE PERVITIN ZJISTITELNÝ a) Z KRVE b) Z MOČI c) Z VLASŮ NEBO TUKŮ V LIDSKÉM TĚLE??? Děkuji za odpovědi S pozdravem PATRICK

Odpověděl:
Dobrý den, pokud Váš přítel aplikoval drogu použitou jehlou hrozí mu nákaza virovou hepatitidou (žloutenka), s o něco menší pravděpodobností virem HIV. Na tyto nemoci je možné nechat se otestovat anonymně a zdarma v některých kontaktních centrech pro uživatele drog. Kontakty naleznete v mapě pomoci na stránkách www.drogy-info.cz. Pro jistotu tam předem zavolejte, zda a jaké testy provádějí. Na HIV (a někdy také na žloutenky) je možno nechat se otestovat v HIV/AIDS poradnách hygienické služby, zde se většinou za anonymní test platí, pokud uvedete jméno a rodné číslo hradí test vaše zdravotní pojišťovna. Přehled poraden, včetně výše poplatků za anonymní testy (v jednotlivých regionech se liší) najdete na stránkách www.aids-hiv.cz, v kolonce Kde hledat pomoc. Na testy je rozumné zajít co nejdříve a pak ještě znovu po uplynutí inkubační doby (nebo tak jak doporučí testující zdravotník). Inkubační doba virové hepatitidy typu B je 30 až 180 dní, virové hepatitidy typu C 15 až 160 dní a u HIV 90 dní. Stopy po užití pervitinu lze v krvi nalézt až tři dny, v moči až tři týdny, ve vlasech ještě déle (přesný údaj se mi bohužel nepodařilo zjistit, tento typ testů se používá výjmečně a není volně dostupný).