pervitin?
mamka
Poradte mi prosim, ako presvedcit svojho 26 rocneho syna, aby si priznal, ze sa sam zo zavislosti na pervitine nedostane. Byval vo svojom byte s partnerkou, s ktorou sa planoval ozenit. Pred pol rokom sa zacal menit. Zacal chodievat von bez nej, stretavat sa s kamaratmi, ktorych nepoznala, nespaval doma. Prichadzal domov rano, ked ona odchadzala z prace. Zacala mat podozrenie na drogy, marihuanu. Ziadala, aby prestal. Vydrzal vzdy tak tyzden, a vsetko sa zacalo odznova. Napokon od neho musela odist, pretoze ho chcela primat k tomu, aby prestal. Stale ho lubi a chce mu pomoct. Syn vsak prestal s nou a neskor aj s nami komunikovat, cele noci sa tulal, nedvihal telefony, nebol doma. Vykaslal sa na svoju pracu, i ked bol a snad este je vynikajuci odobornik na vypoctovu techniku. Zacal kseftovat s podozrivymi individuami, akoze priatelmi, skupuje a predava kadejake, zrejme kradnute predmety. Tvrdi, ze ma vsetko pod kontrolou. Schudol, zrenice ma neprirodzene rozsirene, ked je niekedy s nami, upada do hlbokeho spanku, stale je unaveny. V byte ma pomerne poriadok, pomerne cenne veci / pocitac, LCD televizor. Casto ho vsak ma plny neznamych novych kamaratov, ktori vyzeraju velmi pozrivo. Nema peniaze, stale sa niekam ponahla, pritom do prace nechodi. Inokedy ma zasa depresiu, tvrdi, ze ostal sam, prisiel o vsetko, co mal rad, svoju partnerku, ich spolocneho psa, ktoreho si vzala, nema kamaratov, vsade su len sami fetaci, nechce od nikoho z rodiny ziadnu pomoc a vyskoci von z balkona, lebo je vsetkym len na obtiaz. Chce si svoje problemy vyriesit sam. Niekedy svoju byvalu parnterku prosi, aby sa k nemu vratila, ze vsetko bude v poriadku, ze on neberie ziadne drogy a je OK. S nami, rodicmi, zacal komunikovat, akoby mal svetle chvilky, potom zasa nema cas, lebo ma plno prace. Toci sa okolo neho nejaky cudny kamarat, nevieme, kto to je. Ako zasiahnut do zivota dospeleho cloveka, ktory sa ruti do zahuby a neda si poradit? Zda sa nam, ze teraz ma obdobie, ked chce spat svoj predchadzajuci zivot, snazi sa pre to urobit vsetko, co sa da, ale akosi sa mu to rozsypalo. Nema pracu, zufalo potrebuje peniaze - ma vysoku pozicku, musi platit najomne, poistky. Bojime sa, aby napokon nebol zapleteny aj do predaja drog. Poradte, prosim.

Odpověděl:
Dobrý den, myslím, že nejlepší by bylo zkusit Vašeho syna přesvědčit, aby se šel léčit. P Nepíšete sice, zda někdy potvrdil, že drogy (a jaké) bere, ale podle Vašeho popisu to opravdu vypadá na užívání pervitinu. Vy v této situaci bohužel nemůžete udělat víc, než mu nabídnout pomoc. Pokud o ni nebude stát, nemůžete dělat zázraky. Zkuste zjistit, jaké jsou možnosti léčby (kromě klasické ústavní léčby, jsou i možnosti ambulantní léčby), získat o tom co nejvíce informací a ty mu zkusit předat. Např. kdyby znovu mluvil o tom, o co vsechno přišel, připomenout mu, že je možnost vrátit zpátky normální život. Že závislost na drogách je nemoc, která se dá léčit, říci kam se může jít léčit, případně další podrobnosti, které budete vědět (jak dlouho léčba trvá apod.). Pokud jeho bývalá přítelkyně má o něj stále zájem, můžete také "spolupracovat" s ní, mluvit s ním (nabídnout mu pomoc) společně. Zkuste mu nabídnout vaši pomoc a podporu během léčby. Informace o různých typech léčby naleznete na našich stránkách v rámečku pod vstupem do poradny (pomoc a léčba). Myslete také na to, že tato situace je hodně náročná i pro Vás osobně, nezapomínejte o sebe pečovat, nebojte se vyhledat služby zařízení, která poskytují podporu a poradenství blízkým těch, co užívají drogy. Přeji hodně sil a hodně štěstí.