ústavní péče
teta
Dobrý den, problém se týká mojí neteře. Ještě na základní škole s ní začaly být problémy - alkohol, kouření marihuany, stalo se, že i na noc nepřišla domů. V 1. ročníku SOŠ užívala i pervitin. Její matka jí sháněla po sídlišti a nespala celé noci. Neteř vyhrožovala i sebevraždou. Matka podnikala různé kroky - spolupráce se sociálkou, návštěvy u odborníků pro problematickou mládež atd. Neteř spolupracovala jen občas. Od jara má nařízený soudní dohled a při poslední návštěvě kurátorky se neteř chovala dost neurvale a to i přes to, že jí hrozí ústavní péče. Matka se ÚP obává, protože jí je jasné, že její dcera by odtamtud utekla. Neteř pochopitelně argumentuje tím, že marihuanu dnes kouří každý mladý člověk, že na tom není nic špatného...navázat s ní kontakt je opravdu velmi obtížné. V prosinci jí bude 18 a tvrdí, že má vše naprosto pod kontrolou. Chodí s klukem, který má stejný názor na život. Zjistily jsme, že na testy si nosí moč od někoho "čistého". Nyní dochází s matkou do Prevcentra. Neteř i její matku mám ráda, ale opravdu nevím, jak jim pomoc. Obávám se, že sezení s psychoterapeutem se míjí účinkem. Snad nám Vaše rada, nebo odkaz pomůže. Děkuju Jana

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, mám pocit, že na to jdete správně, tedy spíše matka Vaší neteře. Myslím, že dělá kroky, které jsou správné, i když na některé děti ani hrozba ústavní péčí není dost silná, aby své chování změnily. Co se týče Prevcentra, máme s ním dobré zkušenosti a rozhodně toto zařízení doporučuji, zkuste jeho pracovníkům důvěřovat a spolupracovat s nimi. Pokud neteři a její matce něco radí, mají přeci jen větší přehled než my z Vašeho krátkého popisu. Proto bych nerada dávala nějaké universální rady. Napadá mě snad jen, že kromě přístupu po dobrém a chození po odbornících je myslím třeba také zpřísnit pravidla doma, ujasnit si, co bude neteř doma dělat, jak bude pomáhat, za jakých okolností bude dostávat kapesné apod. Taková dohoda se také dělá nejlépe v přítomnosti třetí nezávislé osoby (možná už byla i dohodnuta právě v Prevcentru). Pokud by se Vám přes to přese všechno z nějakého důvodu zdálo, že sezení v Prevcentru nestačí, zkusila bych ještě navštívit odborníka sama, bez dítěte a poradit se co dál. Taková možnost je pravděpodobně v Prevcentru také, můžete se obrátit třeba také na naši Poradnu pro rodiče, v kavárně Therapy, ve Školské ul.30, Praha 1, Tel.: +420 739 268 527; +420 284 825 515.