marihuana
máma
Dobrý den, nevím jak začít...asi před rokem jsem u syna našla ubalenou cigarteu marihuany...byl to pro mě šok, protože bych v životě nevěřila, že to může potkat mě, resp.mého syna. Syn mi po "rozhovoru" slíbil, že se toho už nikdy nedotkne. Včera jsem mu v poště našla, že si píše se spolužákama o tom, jak si ráno "dají špeka" a že už to "hulí" 2 roky. Opravdu nevím jak často, ale moc mi záleží na tom, aby s tím skoncoval. Nic jsem mu včera neřekla s tím, že nejprve se s někým poradím co mám dělat. Zda pravidelně kupovat nějaké testy a namátkově ho kontrolovat. V tom případě jak často...prosím...pomozte mi.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Bohužel o situaci nepíšete mnoho podrobností, takže nevím, nakolik jsem schopná Vám poskytnout konkrétní odpověď. Nevím, kolik je synovi let a jaké jsou další okolnosti situace, kterou popisujete. Chápu Vaše obavy o syna, nicméně bych Vás chtěla uklidnit v tom, že marihuana je droga s relativně malými riziky jak co se týče potenciálního rozvoje závislosti, tak i vzniku nějakých psychických, zdravotních nebo sociálních potíží. Situaci bych považovala za mnohem více dramatickou, pokud by se jednalo o jakoukoliv jinou drogu (heroin, pervitin, toluen, a do jisté míry je rizikovější i intenzivní pití alkoholu). Testování bych nepovažovala za vhodnou formu - jistě by to Váš vztah se synem spíše zkomplikovalo, také byste musela stanovit jasná pravidla a musela byste mít také zcela jasno v tom, co uděláte s výsledkem. Jak byste se zachovala v případě, že bude test pozitivní? A co když bude negativní? Navíc Vám test řekne pouze to, že syn v předchozích cca čtrnácti dnech marihuanu užil nebo ne. Nic víc, nic míň. Podle toho, co popisujete, mi vyplývá, že synovi kontrolujete věci a jeho soukromou korespondenci s kamarády - to není zrovna nejlepší způsob, jak se dozvědět, co Váš syn dělá ve volném čase. Navíc - teď jste v situaci, kdy jste sice zjistila, že syn s kamarády už druhý rok "hulí" ... a tato informace Vám v zásadě nepomohla. Pouze potvrdila nějaké podezření, které jste nejspíš bez ohledu na to měla. Zkuste se zamyslet nad tím, zda se v průběhu těch dvou let výrazně změnilo synovo chování, prospěch ve škole, jeho zájmy a přátelé, jestli s ním jsou nějaké závažné problémy. Pokud ano, pak by bylo na místě situaci probrat s někým z odborníků osobně a pak na zakládě toho zvolit nějaký postup, jak se synem komunikovat a jak s ním problém kouření marihuany řešit. Pokud nepozorujete žádné závažné potíže, kromě samotného kouření marihuany, pak bych zkusila se synem na toto téma promluvit, v klidu, bez výčitek, zkuste zjistit, proč vlastně marihuanu užívá, co mu to dává... Syn by měl vědět, že kouření marihuany má svá rizika, která souvisí i s tím, že se jedná o nelegální drogu. Nicméně, pokud bude občas kouřit marihuanu dál, mám pocit, že tomu nezabráníte, ať zvolíte jakýkoliv způsob. A pokud zvolíte nějaká drastická opatření, tak mám obavu, že jediné, co se stane, že syn s Vámi přestane komunikovat. Zkuste nad tím pouvažovat, podívejte na text o marihuaně na těchto stránkách, popřípadě se podívejte na web http://www.odrogach.cz/index.php?p=2&sess= (zaměřený na prevenci užívání drog s texty pro rodiče). Zatím nepanikařte. Nechci situaci bagatelizovat, ale nejste rozhodně jediný rodič, jehož potomek kouří marihuanu - v současnosti je situace taková, že marihuanu vyzkoušela polovina středoškoláků. Valnou většinu z nich to po čase přestane bavit... Přeji hodně štěstí a pokud byste měla zájem o kontakt na někoho z odborníků, tak mi napište, odkud jste.