Soucit
Romana 936705
Milá porano,předem upozorňuji,že mám rozbitou klávesnici,občas vypadne písmeno nebo i více a pak to vypadá jako blábol jedné jsjeté holky.Psala jsem už 2x a po odeslání teprve zjistila výpadky písmen. Dnes jdu do K centra v Kolíně,konečně jsem si vybrala Nechanice,to si budu muset sama zařídit,už jsem sepsala živtopis,ještě musím motivační dopis,nevím jak ho napsat,vm jediné,že se chci léčit,vyléčit pro sebe,pro mamku,taťku,sestru a pro svého třídního a spolužáky.Nechci už krást a ubližovat lidem,chci najít znovu sama sebe,bývala jsem premiantkou třídy,měla jsem spostu kamarádek a kamarádů,nyní nemám nikoho.Všichni mě odsoudily a někteří i nenávidí.Zůstal mi jeden kamarád z dětství,který mě nyní oslovil,odpustil a slíbil,že mi pomůže.Víte fetovat jsem začala s mojim o 8 let staršímpřítelem,který mě od všech známých izoloval,kamarádky pomluvil,zakázal a já je pak viděla jeho očima,kamarády,kteří se nechtěly kontaktu se mnou vzdát zmlátil.Přeto vše jsem stále s ním,slíbila jsem mu,že do léčení ho neopustím.Doma ho otec vyhodil,nyní je oficialně bezdomovec,přestal krást,bere to co já-Diazepam,Chlorprotixen,ale neá nic jiného.Rodiče ho už nechtějí vidět,nemá kamrády,nejhorší je že dluží 9 měsíců zdr.pojištění,nemá nazaplacení,v současné situaci ani není schopen pracovat,krást nechc a ani nemůže,už na to pro svoji psychiku nemá.Spí u nás na půdě,nemá kde být,co jíst,pít,tajně ho podporuji,mamka to tuší,ale mlčí,lituje ho též nad tím jak dopadl,přestože ho ještě nedávo nenáviděla.Nemohu se s ním nyní rozejít,myslím že je na ně svch sil.Kde ho vemou na léčení když dluží,kde veme na dluh.Je to bludný kruh ze kterého nelze ven.Mám pocit že se chystá udělat něco závažného,aby ho sbalili.Je v podmínce,čeká na další soud za krádež v hodnotě 40 tis,jenže to nebude hned.Co bude dělat až odejdu na léčení,kdo mu pomůže,za tátou jít nechce a npůjde,je tak trocu paličatý a táta ho teď už nevyhledá,přitom on jediný by mu snad pomohl.Já vím,že náš vztah je u konce a vím,že se k němu po loéčení vrátit nechci a nemůžů.Večer dám vědět jak jsem se dohodla Kolínském K centru.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Ještě jednou Vás zdravím Romano, s písmenky si nedělejte starosti. Jsem ráda, že jste se rozhodla zkusit se léčit. Vybrala jste si Nechanice a dokonce jste napsala životopis. To musela být pěkná dřina, nebo ne? Píšete, že nevíte, jak napsat motivační dopis - no většinou stačí pár řádek, na které napíšete, že se chcete léčit, proč se chcete léčit a co si tak od té léčby slibujete. Vlastně je to něco, jako kdybyste se snažila v dopise kamarádce říct, proč jste se rozhodla léčit, co myslíte, že Vás tak asi čeká a k čemu Vám to tak bude. A podle toho, co jste zatím napsala sem k nám do poradny, soudím, že bez problémů zvládnete i tohle. Také budu moc ráda, když dáte vědět, jak jste dneska dopadla v tom Káčku. Druhá věc - Váš přítel. Popisujete, jak jste se v jeho blízkosit dostala do problémů s drogami a jste si vědomá toho, že takový vztah do budoucna nemá cenu. Asi nebude jednoduché takové rozhodnutí ustát, ale to už asi víte sama. Na druhou stranu máte asi pocit zodpovědnosti a chcete mu pomoct. To je od Vás velice šlechetné, ale určitě také víte, že nemůžete vnutit pomoc někomu, kdo o ni nestojí, a nebo si klade horu podmínek. Často do Káčka chodí lidé, kteří na jednu stranu tvrdí, že potřebují pomoc, ale cokoli jim nabídnete, zamítnou nějakým svým "ale to nejde, protože ...". Místo toho, aby hledali konstruktivní řešení svojí situace, utápí se v tom, jak jim nikdo nechce nebo nemůže pomoct, protože .... Vím toho o situaci Vašeho přítele jenom málo, ale dluh u zdravotní pojišťovny není překážkou v léčbě. Ani trestní stíhání nebo probíhající soud. Váš přítel má otce, na kterého by se mohl obrátit o pomoc, ale z nějakého důvodu nechce. Chápu, že máte strach o to, co s ním bude, až se Vy půjdete léčit. Ale popravdě řečeno, to bude vždycky jenom na něm. I on má stejné možnosti jako Vy. Může se obrátit na kolínské Káčko, nebo jinam. Určitě ho neodmítou a jestli bude chtít - stejně jako Vy - něco změnit, dokážou společně vymyslet způsob, jak se o to alespoň pokusit. Dost možná to nebude mít přítel jednoduché, už pro to, že bere nejspíš déle než Vy a má problémy se zákonem, ale rozhodně má šanci. Otázkou zůstává, jestli o ní stojí a zkusí pro to on sám něco udělat. Tím, že ho budete "chránit", poskytnete mu azyl a budete ho tajně podporovat, možná jen oddálíte okamžik, než se rozhodne začít konečně sám něco dělat. Tak či onak - v tuhle chvíli, myslete na sebe. Možná právě to, že se dáte sama do pořádku, bude i pro přítele motivující. Tak ať to v tom Káčku dobře dopadne a jak říkám, budu ráda, když dáte vědět. S pozdravem, Gabriela Koryntová.