Beruška
Dobrý den, můj blízký přítel je závislý na marihuaně (hulí nárazově, ale intenzivně 4 roky - občas i hašiš), má deprese, halucinace. Většina lidí v jeho okolí je na tom podobně. Není už schopen fungovat mezi lidmi, je mimo realitu. Občas mi přizná, že by potřeboval odbornou pomoc, ale ne kvůli závislosti. Můžete mi, prosím, poradit, jak nebo alespoň kam ho mám nasměrovat? Nemám s drogami vůbec žádné zkušenosti a vím, že do žádného protidrogového centra ho nedostanu. Děkuji moc

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Nevím, zda potíže, které u přítele popisujete, má pouze v intoxikaci marihuanou nebo zda přetrvávají, i když si zrovna marihuanu nezakouřil. Pokud se mu toto děje v intoxikaci, tak je to způsobeno aktuním účinekm marihuany a nemělo by ho to zas tak výrazně ovlivňovat v běžném životě. Marihuana má ve srovnání s jinými drogami poměrně malý potenciál vyvolat jak závislost, tak nějaké dramatické psychické potíže. Tím neříkám, že se to ale nemůže stát. Pokud ovšem není schopen fungovat, je mimo realitu, má halucinace i pokud zrovna marihuanu neužil, tak to vypadá na poměrně závažný problém. Protože to by pak vypadalo na toxickou psychózu nebo psychotický stav, který neodeznívá ani po dlouhé době abstinence od marihuany. Nicméně se mi nechce úplně věřit, že by takto na tom byla většina lidí v jeho okolí, protože se jedná spíše o výjimečnou záležitost, jestliže marihuana vyprovokoje takto závažnou poruchu. Spíš jde o to, co by si představoval přítel. Vaše snahy se mohou minout účinkem, pokud on sám se nerozhodne, že nějakou odbornou pomoc skutečně vyhledá. Spíš bych to viděla na psychiatrickou péči než na nějaké protidrogové zařízení. Pokud napíšete, odkud jste, tak bych Vám mohla někoho z kolegů doporučit.