Bratr je lotr
Orwell
Moji rodiče, především matka, striktně odmítají vyhodit z domu bratra, kterému je 33 let. Bratr je v invalidním důchodu už šestým rokem s diagnózou schizofrenie, která byla následkem dvou let na pervitinu, heroinu, LSD a alkoholu. Pokud zrovna nebere, je zcela lucidní. Utekl už ze všech léčeben v Čechách, kradl doma, padělal razítka na půjčkách etc. etc. V současné době se předávkovává Akinetonem,který má na předpis, nadužívá prášky proti bolestem, Rohypnoly, pije kartony energetických nápojů, megadávky kávy a příležitostně pervitin. Doma nepomáhá, dlouho spí, bere od rodičů peníze a ztrácí postupně schopnost žít sám. Snažím se rodiče přesvědčit, že konec snídaní do postele a všestranné péče je pro něj jediná možná cesta ven. Rodiče samozřejmě už jsou na konci sil, denní péče o dospělé dítě s jeho změnami nálad a agresivními stavy je k stáru vyčerpává - fyzicky i finančně. Léčení odmítá, lékaři postupně odmítli další péči o celkem beznadějný případ i přes finanční dary. Máte nějakou radu, postřeh, řešení?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, bohužel mám pocit, že na to máte naprosto přesný a zdravý pohled, a že je tady každá rada drahá. Komu by se nechtělo si užívat, kdyby se o něj rodiče celou dobu starali? Dokud se nezmění přístup Vašich rodičů, těžko můžete očekávat, že se bratr v jeho věku najednou chytne za nos. Zkusila bych tedy znovu zapůsobit na ně. Pokud nechtějí slyšet Vás, zkuste to přes nějakou autoritu, např. lékaře, rodinného známého, tak něco. Rodiče nejdřív musí pochopit, že svým přístupem nejen bratrovi nepomáhají, ale přitěžují jak jemu, tak sobě a celé rodině.