iveta
Dobrý den mám problém se svým synem kterému je 15 let a nevím si rady. Nejdříve to začalo tím , že kouřil trávu a ted se dal asi na něco jiného a zřejmně na pervitin, co mám dělat. Nevím zdali to má s touto situací něco společného ale před půl rokem jsem se rozvedla a od té doby se to stupnuje, nejdříve to byla jen tráva a ted asi pervitin.Jeho příznaky jsou , že je agresivní a roztěkaný a pořád tvrdí, že nic špatného nedělá. Mám strach a proto ho pořád kontroluji a ptám se ho kde byl a ským, na to mi odpoví , že jsem jako policajt aq že mu nevěřím, ale co mám dělat když se takhle chová. Chtěla bych sním jít někam do poradny ale mám obavy, že se mnou nikam nepůjde protože pořád tvrdí že žádný problém nemá a není žádný feták. Předem děkuji za Vaší odpověd a radu. S pozdravem Iveta

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den Iveto, věřte tomu, že nejste jediná, kdo doma řeší podobné problémy. Docela rozumím Vašim obavám a i proto jsem ráda, že jste našla odvahu a napsala k nám do poradny. Kdybych věděla, odkud jste, odkázala bych Vás asi rovnou na nějakou poradnu ve Vašem okolí, kam byste si o tom všem mohla zajít promluvit (třeba i bez syna). Takhle přes ten internet to přeci jenom není ono. Těžko říct, co za tou situací, kterou teď doma řešíte, všechno vězí. Může to být rozvod, kouření marihuany, experimentování s pervitinem, ale možná i puberta, zamilování, kdo ví. Ono přeci jenom to období 15let není v tomhle směru nejjednodušší - ani pro rodiče, ale ani pro děti. Lepší než tisíc otázek a věčná nedůvěra je domluva na pravidlech, která budou oběma stranám jasná, stejně jako možnosti jejich kontroly. Taková pravidla však mají cenu jen tehdy, když jsou obě strany v dodržování pravidel důslední. Nevím, jestli a jak se domlouváte na vzájemném fungování (a tím myslím opravdu domluvu a ne že jedna ze stran - Vy nebo syn - ustanoví, jak to bude). Třeba i na takových věcech jako je chození domů, plnění určitých domácích povinností apod. Asi by nebylo na škodu, zkusit si najít chvilku, kdy budete mít oba dostatek času a klid, a promluvit si. Nemusíte synovi nic vyčítat. Ale stačí, když budete mluvit o tom,jak se cítíte, z čeho máte obavy, strach. Neobviňujte, nevyčítejte ... Můžete zjistit, co vlastně syn o marihuaně a pervitinu ví, jaký k nim má postoj ... prostě si spolu popovídat a navzájem se pochopit. Kdo ví, třeba společně přijdete na řešení, která Vás i syna uspokojí. A kdyby to tak nebylo, můžete mu vysvětlit, proč přemýšlíte o tom, že půjdete do poradny. Snad jsem odpověděla alespoň na to základní. Jestli ne, klidně se znovu ozvěte. S pozdravem, Gabriela Koryntová.