manželka
Dobrý den.Paní doktorko jak jste mi radila trak jsem dala manželovi ,,nůž na krk´´.Byli jsme spolu u pana doktora Marka v Brně ten poradil léčebnu s hospitalizací.V ten den byl manžel odhodlán tam nastoupit pan doktor říkal,že to všechno co pověděl mu připadalo upřímné a od srdce jenže na druhý den když se z toho vyspal a všechno jsme probrali s rodiči a když vyděl ty podmínky ktedé jsem mu dala tak řekl,že to chce dokázat v kruhu rodinném.Moji rodiče nám pomůžou a jeho maminka taky horší je to s jeho otcem ten ho vždycky ponižoval a teď se zachoval dosti škaredě.Proč píši pan doktor není tento týden přítomen tak neví jak se manžel rozhodl potřebuji radu co mám dělat když manželovi nebude dobře nebo bude mít potřebu dnes ho opět navštívil jeho otec a udělal mu peklo v práci manžel raději přijel domů.Řekl ať se nebojím,že když mu bude zle budu první komu bude vola tak jak se mám zachovat? Jeho problém je pervitin.Dá se to řešit i tak to?Děkuji moc jsem ráda ,že tu jste.Manželka

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že se Váš manžel snaží z řešení situace vycouvat. Pokud mu lékař doporučil pobytovou léčbu, tak Váš manžel nejspíš nebude schopen to zvládnout sám (to, že mu Vy a Vaši rodiče pomohou, je sice fajn, ale manželovu závislost to samo o sobě nevyléčí). Navíc to všechny velmi zatíží a manžel nebude mít odbornou podporu (a také kontrolu), kterou především potřebuje a kterou Vy mu zajistit nemůžete. Být na Vašem místě, byla bych důsledná. Trvejte na tom, aby docházel do léčby alespoň ambulantně. Ze zkušenosti vím, že snahy o abstinenci v kruhu rodinném obyčejně nevycházejí. Jak sama popisujete, otec Vašeho manžela nejspíš podpořit nedokáže, alespoň ne v tuto chvíli a manžela bude za takovýchto okolností abstinence stát hodně sil a že i pro manžela by bylo lepší, kdyby měl možnost aspoň na začátku abstinence být někde v léčbě, kde bude schopen dát do pořádku. V případě rezidenční léčby je výrazně vyšší šance na úspěch, v případě ambulantní léčby je šance na úspěch menší, neboť se manžel bude pohybovat stále ve stejném prostředí a droga pro něj bude dostupnější. Šanci na úspěch při snaze abstinovat sám bez odborné podpory považuji v případě Vašeho manžela za mizivou. Je prostě potřeba brát v potaz to, že Váš manžel je závislý na pervitinu a že jeho chování a uvažování nese známky této závislosti. Snaží se jít cestou nejmenšího odporu - upokojit Vás tím, že navštíví lékaře, nejprve s léčbou souhlasí a pak Vám sdělí, že se pokusí abstinovat sám a že Vám zavolá, když mu bude zle, ať se nebojíte... Ona ta léčba bohužel stojí nějaké úsilí a nejde to jen tak samo. Manželovi se do léčby moc úsilí vkládat nechce a proto se pokouší to obejít tímto způsobem. Důležité jsou činy, nikoli slova. Takže buďte důsledná a myslete také na sebe. Až se vrátí dr. Marek, tak mu zavolejte a zkonzultujte to s ním. Zatím přeji hodně štěstí.