Relaps
Nali
Dobry den, pisala som do Vasej poradne pred nejakou dobou ohladne mojho priatela. Pred rokom a pol nastupil odvykaciu liecbu. Odvtedy mal par preslapov a posledny bol pred tyzdnom. Momentalne je hospitalizovany na psychiatrii na dva tyzdne. Bol zavisly na anxiolitikach a opiatoch so vsemoznymi kombinaciami. Problem je v tom, ze podla tvrdeni p. primarky musi dostaval 3x denne diazepam, ze kvoli zvladaniu abstakov a nadmerneho pitia. Pocas recidivy zobral 2 tbl. hypnogenu a pil alkohol. Na viac si nepamata, ale ani na druhy den abstaky nemal a diazepam mu davali dalej. On ho vypluval, bol na nom zavisly a je to problem. Vysvetlovali sme to snad celemu zdravotnemu kolektivu, ale oni su ako hluchi, tvrdia, ze je to pre nich standardna liecba. Priatel sam hovori, ze nemoze brat ten diazepam, lebo potom bude mat len vacsiu chut. Obraciam sa na radu uz na Vas, prip. im dam precitat odpoved. Nechcem aby bol rozbehnuty na diazepame, ked ho pustia. Druha otazka: pocas recidivy sa stalo to, ze priatel vykradol lekaren. Neukradol nic, len sampon na psa. Naozaj. A rozbil sklo. Skodu celu zaplati. Lenze bude sud a primarka na psychiatrii sa mu vyhrazala, ze bude mat nariadanu sudnu liecbu. Viete mi vysvetlit postup, kto moze nariadit takuto liecbu a kvoli comu? Je to velmi dolezite. Druhym rokom studuje na vysokej skole, 1. rocnik skoncil s najlepsimi vysledkami z celeho rocnika a hovori, ze len skola mu dava teraz zmysel a velmi chce studovat dalej. Velmi vas prosim o odpoved a zostavam s pozdravom Nali

Odpověděl: Jakub Minařík
Ohledně toho diazepamu. Pokud jde o kombinaci anxiolytik, alkoholu a ev. dalších tlumivých látek - tak je diazepam možnost volby jak léčit odvykací stav, resp. pro jeho prevenci. Ono když se absťák na těchhle látkách rozjede, tak bývá někdy i smrtelný. Takže ze strany kolegů je to opravdu standardní postup. Víte, myslím, že by byla chyba dát diazepam někomu kdo abstinuje třeba na zklidnění, ale pokud jde o medikaci ke zvládnutí odvykacího stavu tak je to opravdu jedna ze standardních medikací. Ohledně té soudně nařízené léčby - pokud přítel vykradl lékárnu pod vlivem a činu se dopustil v souvislosti, nebo z důvodu svého onemocnění, tak soudní léčba je pravděpodobná varianta. Ze strany primářky to myslím není výhružka, ale konstatování. Na straně druhé - nemusí být ústavní, jen ambulantní a pokud jí partner nastoupí dobrovolně, bude prokazatelně abstinovat, tak se docela může stát, že lékař, u kterého jí bude absolvovat, navrhne změnu na ambulantní a soud takový návrh, pokud je podložený, obyčejně akceptuje.