Léčení
Romana
Dobrá den,jmenuji se Romana, bude mi 20 let a jsem již rok půl s 3.měsíčnípřestávkou závislá na Heroinu.Začala jsem ho brát s mým přítelem,který je na něm závislý již několik let.4x,5x mi ho nabídl,s tím,že za zkoušku nic nedám a dopadlo to špatně.Nejdříve jsem ho brala občas 1xtýdně až v loni o prázdninách jsem ho 2 měsíce brala denně.Rozhodla jsem se s tím přestat a nastoupila 2 týděnní detoxikaci v HB apak odešla domů,věřila jsem,že to stačí,heroin jsem však po 10 dnech brala dál až do vánoc,kdy jsme se s přítelem rozešli.Jenže svoji závislost jsem přeorientovala na alkohol a když mne to přestalo bavit,vrátili jsme se přítelem k sobě a nyní již 5 měsíc jsem opět na Heroinu.Doma jsem okrádráala rodiče,s přítel jsme pak kradla věci,které se daly zpeněžit.Jsem studentka střední zemědělské školy a nastoupila jsem jen první den do 3 ročníku.Když se po týdnu rodiče dozvěděli,že tam nechodím a zárověň doma zjistili ztrátu zlata,vyhodili mě z domu.Neměla jsem kde spát,byla jsem bez finací a začala jsem si uvědomovat,že tato cesta není dobrá.Obrátila jsem se na svoji psychiatričky a souhlaila s ústavní léčbou,je mi nábídnut Želiv,kam se pro jeho tvdé metody bojím nastoupitDošla jsem si k nám do K centra,kde mi poradili Nehanice,nebo Cervený dvůr,evantualně terapeutickou komunitu.Rodiče mě vzali zpět,ve škole mi ředitelství umožnilo přerušení studia,naní beru Diazepam a Chlorprothixen a lituji toho,že jsem takto dopadla,lituji mamku s taťkou,mladší sestru a všechny kterým jsem ublížila.Mám veliký zájem se vyléčit,dodělat školu a dělat všem už jen radost.Poradíte mi,v jakém zařízení bych se mohla dát výléčit?Romana,Kolín

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, Romano, jsem ráda, že jste se rozhodla zkusit to jinak než na heroniu. Rozumím tomu, že litujete všeho, co jste lidem v okolí svým braním způsobila. Ale neutápěla bych se teď ve výčitkách. Je dobře, že jste o všem promluvila se svou psychiatričkou a že jste se zašla zeptat do káčka na možnosti léčby. Psychiatrička mluvila o léčebně Želiv, v Káčku Vám radili Nechanice, Červený Dvůr nebo terapeutickou komunitu. Nejsem si úplně jistá, jestli jsem to pochopila správně, ale zdá se mi, že nevíte, co si z toho vlastně vybrat. Asi Vám takhle během jednoho dotazu nedokážu poradit, ale jestli jste byla už jednou v Káčku, můžete zkusit domluvit si tam ještě pár schůzek, na kterých byste si sama určila kritéria léčby a zkusila byste je dát dohromady s tím, co se nabízí. Přeci jenom je něco jiného léčebna Želiv než Červený Dvůr (délka a způsob léčby, obvyklá klientela apod.), ale je i velký rozdíl mezi léčebnou a terapeutickou komunitou (délka a způsob léčby, počet lidí v léčbě, státní zdravotnické a nestátní zařízení) apod. Určitě by stálo za to, dát si při výběru trošku záležet. Už i z toho důvodu, abyste věděla, do čeho jdete a nebyla překvapená. Takže moje rada: zajděte ještě jednou nebo párkrát do Káčka popovídat si o tom, jak si léčbu představujete a co od ní očekáváte, s jakými problémy do ní jdete, jak jste to vlastně měla s drogama, jaká je Vaše motivace apod. a pak uvidíte. Závislost není věc, co by se vyřešila ze dne na den a tak není třeba tak důležité rozhodnutí uspěchat (ale pochopitelně ani s ním příliš dlouho otálet ;). Držím Vám palce a klidně se ozvěte s tím, jak to dopadlo. S pozdravem, Gabriela Koryntová PS: Nevím, jestli jste byla v Káčku v Praze (Osadní 2, Praha 7-Holešovice), nebo jinde. Pro jistotu, tady je kontakt na to kolínské: Kutnohorská 17, tel: 321 715 004; 777 650 030.