alkohol
BEZRADNÁ
Dobrý den Prosím o radu - moje matka je alkoholička. Je jí něco málo přes padesát, několik let je v invalidním důchodu kvůli zažívacím problémům po špatně provedené operaci žaludku.Vždycky se vzorně postarala o svoji rodinu, i když celý život je dost přísná a autoritativní, ale i dost přecitlivělá. Ona sama nikdy nikoho neposlechne.Myslím, že začala pít ze 3 důvodů : kvůli velkým bolestem souvisejících s nemocí,kvůli pocitu samoty - do práce spoustu let nechodí a my děti bydlíme jinde a kvůli nevěře mého otce před 20 lety(to ještě nebyla nemocná). Poslední důvod uvádí jako hlavní příčinu svého pití, nemůže prý na to zapomenout. Pije asi 3 roky. Několikrát přestala asi na týden, jednou na půl roku. Byla totiž hospitalizovaná kvůli špatnému zdravotnímu stavu. Moc nadějně to tenkrát nevypadalo, poškodila si játra a mozek taky dostal zabrat. Přesto se z toho dostala.Byla troska a otec se o ni nepřetržitě staral.Jenže pije dál. Asi 3x měla patrně epileptický záchvat, je agresivní, otce bije a ten pak jí,chorobně žárlí a obtěžuje okolí.Vyhrožuje sebevraždou a nechce se jít léčit. Stydí se, bojí se léčebny a slibuje (několikrát), že přestane.Chodí k psychiatrovi, ale nejspíš je to k ničemu. Budu k nim asi muset přestat jezdit, moje 2 děti ač jí mají hodně rádi, začínají nechápat situaci. Neovládá se už ani před nimi. A já je musím ochránit. Je mi líto otce, který to musí každý den vydržet ( i když i on má na tomto stavu svůj díl viny).Neustále jí opakuji, že kdyby nám na ní nezáleželo, tak už jsme všichni pryč . Já jsem ve fázi, kdy neustále domlouvám i vyhrožuju úplným odloučením a všechno zbytečné. Při rozhovoru o sebevraždě jí prosím, atˇ se aspoň otráví práškama a nezpůsobí tak špatné zážitky lidem, kteří jí najdou.Ničí nás to všechny. Ale nemůžeme jí přece odvézt do léčebny násilím. Na koho se v Plzeňském kraji obrátit? Má smysl se v jejím stavu obrátit na sdružení Anonymních alkoholiků? Děkuji Vám za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, jsem moc ráda, že jste napsala. Je vidět, že Vám na mamince záleží a celá situace, i když už toho máte nejspíš plné zuby, Vám není lhostejná. Tak, jak situaci popisujete, má nad Vámi, resp. Vaším tatínkem, maminka velkou moc. Ona vám všem vyhrožuje sebevraždou, vyčítá, obviňuje, otce bije, je agresivní, neovládá se před dětmi ... Vy vyhrožujete přerušením kontaktu, který je asi dost obtížné dostát. Zkuste si položit otázky jako jsou: Co všechno si vlastně nechám ještě líbit? Kam až dovolím mamince zajít? A kam až jsem ochotná zajít já? Možná by stálo za pokus domluvit se na setkání, pak si společně sednout - ideálně všichni dohromady (nebo jenom někdo),za střízliva a trošku v klidu - a zkusit se domluvit na tom, jestli vůbec chcete tuhle situaci změnit. Jestli se na tom shodnete, můžete zkusit hledat konstruktivní řešení. Určitě to nebude jednoduché, ale můžete se zkusit domluvit na tom, jak budete fungovat. (Např. na návštěvy budu jezdit sama; Když někam začneš docházet a nebudeš ten den pít, přijedu i s dětmi atd. Stejně tak i otec by si měl jasně určit hranice, za které nepůjde.) Vím toho jen málo na to, abych Vám přesně poradila, na čem se domlouvat. možná by v tuhle chvíli stálo za zvážení, jestli nezajít za odborníkem. Můžete za ním zajít Vy, Váš otec, nebo i matka. Můžete jít jednotlivě, nebo dohromady. A určitě nemá cenu vodit tam kohokoli násilím. V Plzni je naštěstí docela hodně možností, kam se obrátit. Mamince můžete dát kontakt na Anonymní alkoholiky, pro případ, že by sama někam zajít chtěla (Anonymní alkoholici: bezplatná linka 800 155 555; sídlo v Plzni: Farní úřad Českobratrské církve, Němejcova 2, 320 00 Plzeň-Jižní předměstí, schůzky: Čtvrtek 19:00, kontakt: Gábina 776 584 813 nebo 728 061 416). Vy se můžete obrátit na matčina psychiatra; na Psychiatrickou kliniku FN Plzeň, kde má sídlo AT ambulance (Alej Svobody 80, Plzeň, 323 10; telefon: 377103157. V Plzni jsou také dvě Psychiatrické ambulance, kde se zabývají závislostí (Švihovská 14 tel: 377013255; Denisovo nábřeží 4, tel: 378218378). Na všech těchto místech Vám buď přímo pomůžou a nebo alespoň poradí, kam se obrátit. Určitě by nebylo od věci, zkusit se zeptat na možnosti rodinné terapie. Zkuste to a uvidíte. Tak nevím, jestli jsem odpověděla na Vaši otázku, ale budu ráda, když dáte vědět, co se děje a jestli jste našli někoho, kdo Vám pomůže. Držím Vám palce a přeju hodně sil, trpělivosti. S pozdravem,Gabriela Koryntová.