konzumace lysohlavek
jana
dobry den, ptala jsem se vas jake nasledky ma konzumace lysohlavek na zdravi cloveka. Na strankach, na ktere jste me odkazali jsem zjistila jake halucinace tahle houba zpusobuje, ale ne zda zpusobuje nejake trvale nasledky na zdravi. Ptam se na to, protoze muj pritel je zbira a chce abych je zkusila taky. Mam z toho ale strach. Kamaradi mi taky rikaji, ze to mam zkusit, ze je to absolutne neskodne. Ze proste budu mit jen halucinace. Takze je lysohlavka neskodna? Tomu moc ale neverim, zpusobuje nejake trvale poruchy mozku? Proste chci vedet pokud si je dam, ze potom budu jako pred tim a bez nejakych nasledků. Predem dekuji za odpoved. Jana

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Na stránkách našich i na stránkách jsou informace o tom, jaké potíže přetrvávajícího charakteru může užití lysohlávek způsobit (viz text níže zkopírovaný z www.biotox.cz), v obou zdrojích je jako nejvážnější riziko uveden rozvoj závažných psychických potíží přetrvávají i po odeznění intoxikace. Lysohlávky patří mezi halucinogeny a jejich užití rozhodně není neškodná a bezpečná záležitost. Pokud z takového experimentu máte obavy, tak Vás nikdo, ani Váš přítel ani kamarádi, nemůže nutit, abyste do něčeho podobného šla - je to jen na Vašem rozhodnutí. "Akutní toxicita hub je poměrně nízká (smrtelná dávka psilocybinu pro člověka je asi 17 gramů), nicméně se jimi samozřejmě předávkovat lze. Největší nebezpečí psilocybinových hub spočívá v riziku neuvážených ukvapených rozhodnutí v rámci intoxikace, které mohou být příčinou různých zranění až smrti. Dlouhodobé užívání těchto hub může vést k patologickým změnám vnitřních orgánů, především jater. Dále je znám vznik srdečních arytmií. Dalším velkým rizikem je projevení se dosud latentních psychických chorob." Dále Vám kopíruji text, který je rovněž uveřejněn na www.biotox.cz, a je určen pro ty, kteří se rozhodují vyzkoušet halucinogenní drogy (psychedelika). "Psychedelika patří mezi poměrně nebezpečnou skupinu chemických látek, ovlivňujících vědomí. Přestože rozhodnutí, zda je užije či nikoliv, závisí výhradně na svobodné vůli každého jednotlivce, je vhodné řídit se několika pravidly: Vzhledem ke skutečnosti, že psychedelika mohou uvolnit velmi závažná duševní onemocnění (tzv. psychózy), jež mohla jinak zůstat po celý život skryta, je třeba pečlivě zvážit, zda je vůbec únosné a žádoucí takové riziko podstoupit. Za skutečnosti, které by měly být považovány za důvod k bezvýhradnému a naprostému zřeknutí se takových pokusů, je třeba označit zejména: - pozitivní psychiatrickou anamnézu, tedy zjednodušeně řečeno jakýkoliv kontakt s psychiatrem nebo psychologem, který si vyžádal jeho léčebný zásah; - pozitivní rodinnou psychiatrickou anamnézu, tedy výskyt jakéhokoliv psychického onemocnění mezi pokrevními příbuznými; - jakékoliv (i léčené nebo dřívější) zdravotní problémy s ledvinami nebo játry. Rozhodli-li jste se pro vyzkoušení psychedelik, je třeba požití jakéhokoliv psychedelika velmi důkladně načasovat, a to zejména vzhledem k momentálnímu psychickému rozpoložení experimentátora. Psychedelika v žádném případě nejsou rekreační drogy, a už vůbec ne drogy relaxační či "odreagovávací". Je tedy třeba psychedelika požít v co nejlepší psychické pohodě. Požití při stresu, únavě, emočním vypětí apod. mívá s vysokou pravděpodobností za následek tzv. "bad trip", tedy intoxikaci, provázenou mučivými obrazy, úzkostí, nepříjemnými až paranoidními představami, pocením, průjmy, zvracením, diskoordinací pohybů atd. Je třeba důrazně varovat před pokusy experimentovat s psychedeliky o samotě. Každé požití psychedelik by se mělo bezpodmínečně uskutečnit za přítomnosti minimálně jedné spolehlivé, neintoxikované osoby, která může na experimentátora dozírat a pomoci mu řešit případné problémy, ať už prostým uklidněním (viz psychologická první pomoc při intoxikaci halucinogeny) nebo přivoláním odborné pomoci. Je mimořádně nebezpečné kombinovat psychedelika s jakýmikoliv jinými psychotropními látkami, alkohol nevyjímaje (ba naopak). Za prvé se jimi potencují obecně nevypočitatelné psychické dopady psychedelik (halucinogenů), za druhé se významně zvyšuje zátěž jater a ledvin. Psychedelická zkušenost může pro nepřipraveného (ale nezřídka i připraveného) jedince představovat velmi mohutný, těžko zvládnutelný emoční a intelektuální otřes. V případě, kdy se po takové zkušenosti dostaví výrazné změny psychiky a nálad, které experimentátora (nebo jeho blízké) obtěžují, se důrazně doporučuje vyhledání odborné, nejlépe lékařské pomoci či rady. Vzhledem k existenci institutu lékařského tajemství se není třeba obávat problémů s represivními ani jinými složkami státní správy atd.