jak se zachovat
honza
Dobrý den, mám dvanáctiletou dceru. Moje dcera, byť jí je zatím jen dvanáct svým vzrůstem vypadá na 16-17ti letou slečnu(m 180cm). Od malička má problém se svým zařazení do třídy ve škole, ke kamarádům v místě bydliště. Nakonec si své okolí vytvořila z dětí odpovídajících jejímu vzrůstu-ne věku. Tzn., že dnes se pohybuje s mládeží 16-17letou. Před měsícem jsem přišla na to, že kouří. Následoval rozhovor, kde jsem ji vysvětlila nebezpečnost toho, co dělá...Ona mi slíbila, že už nikdy ... Měsíc po tomto rozhovoru jsem ji nachytala doma s cigaretou. Takže následoval trest-v rámci těchto "trestních " opatření jsem jí odebrala i mobilní telefon. Měla jsem ho u sebe, když přišla následující sms: .."Bara prodava jinak nez ja ja mam gram za 150 dva za 300.Tak se ho dystak zeptej.Ja ti to dystak pak reknu". Nepochybuji, že se v té sms mluví o prodeji drog. Jsem úplně v šoku a opravdu nevím, jak reagovat.Myslím si(doufám), že moje dcera, aby se svým starším kamaradům zavděčila zprostředkovává někomu prodej-DOUFÁM. Ale může to být samozřejmě i pro ní. Před měsícem bych si taky byůa 100% jistá, že by nikdy nekouřila. Jak s tím naložit? Jak reagovat? Poraďte mi, prosím.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, určitě bych zvolila co nejotevřenější přístup. Dcera ví, že u sebe telefon máte, tím pádem jí musí být jasné, že i vidíte, kdo jí volá nebo píše. Možná jste se měly domluvit předem, jestli sms budete číst nebo ne, ale v této situaci je to myslím úplně pochopitelné. Není tedy proč by se měla cítit podvedená, nebo neprávem sledovaná. Otevřeně bych se s ní proto bavila o tom, co ta sms znamená. Variantu, že předává drogy někomu jinému bych zatím nebrala v úvahu, spíš jí tím nahrajete. Nehledě na to, že je to trestná věc a Vy jste za ni právně zodpovědná, takže sebe i Vás staví do velkého rizika. Myslím, že byste si měly promluvit o tom, co by mohlo znamenat, kdyby brala drogy, nebo s nimi operovala - např. velké problémy ve škole. Asi bych se také víc zajímala o to, jak tráví volný čas, jestli má nějaké koníčky, kdy chodí domů atd. Jestli Vám doma pomáhá...Myslím, že by bylo dobré vytvořit si jasná pravidla jejího fungování doma a podchytit situaci co nejdřív. Zkuste celý rozhovor v klidu, spíš jí sdělit, že se o ni bojíte, než ji hubovat. Pokud je v rodině ještě otec, který je pro ni autorita, měl by se do toho také zapojit.