Schyzofrénia???
Lukas
Prajem príjemný deň, pred 3 rokmi som užíval pravidelne marihuanu. Jedného dňa po užití marihuany sa mi rosypal život ako domček z karát.Od vtedy sa mi vôbec nedarí. Mám strašné pocity,hlavne v spoločnosti, ale aj doma. V spoločnosti sa nedokážem vôbec uvolniť, som strnulý a upätý. Mám pocity,že sa na mna ludia pozerajú a že ma súdia(zaškatulkovávajú),mám pocit že si zo mna uťahujú, neviem vôbec naviazať kontakt, mám pocity že si o mne myslia že som hlúpy, že som blázon, gay.... Vôbec sa neviem uvolniť, musím si dať zo pár pív aby sa mi trochu ulavilo. Inak ma nič nebavý, hladám si prácu.Teraz ma vzali do práce ale mám strach tam ísť, mám strašne malé sebavedomie a myslím si že to nezvládnem. Stratil som skoro všetkých kamarátov,uzatváram sa do seba a do spoločnosti chodíl len zriedka, keď idem musím sa opiť aby som bol v pohode. Niekedy mám zase až prehnané sebavedomie, ale po chvíli to zase prejde. V noci nemôžem spávať, mám lahký spánok. Ráno vstávam veľmi skoro a potom som celý deň unavený. Stále premýšlam nad tým čo sa to so mnou stalo?,určite mám nejakú duševnú poruchu,ale akú? prosím poradťe akú?je to schyzofrénia?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. To, co popisujete, se mi jeví jako příznaky deprese. Není Vám dobře, připadáte si hloupě, máte malé sebevědomí, abyste se uvolnil, pijete alkohol, uzavíráte se do sebe, ztrácíte přátele, do společnosti chodíte jen výjimečně... jako jeden z typických příznaků deprese se uvádí i špatný spánek, brzké ranní probouzení a celodenní únava. Deprese může být poměrně závažná a svazující porucha, která Vám dokáže dost znepříjemnit život - nicméně se dá poměrně úspěšně léčit a myslím, že je velká šance, že se Vám z tohoto nepříjemného stavu podaří dostat. Jako nejrozumnější se mi v tuto chvíli jeví návštěva psychiatra, který by obejktivně posoudil, o jaké potíže se u Vás jedná a stanovil nejlepší postup. Při takových problémech, které popisujete, je obyčejně na místě předepsání vhodné medikace a doporučuje se ambulantní psychoterapie. Konzultace u psychiatra se nemusíte obávat, pokud mu popíšete příznaky, které se u Vás projevují, tak Vám jistě pomůže. Ta předchozí konzumace marihuany mohla být jedním z faktorů, které se podíleli na rozvoji deprese. Neostýchala bych se to před psychiatrem zmínit. Pomůže mu to se ve Vaší situaci zorientovat. Zatím přeji hodně štěstí a když byste potřeboval, tak znovu napište.