tráva
Šárka
Dobrý den, mám syna, kterému bude brzy 17 let. Hulí. Pochopitelně mi to vadí. Vadí mi jeho změny nálad a chování, má to vliv na školu, ráno není schopen se vzbudit, má záchvaty hladu, nepamatuje si a nevnímá. Mrzí mě, že to ovlivňuje i náš dosud dobrý vztah, dochází k hádkám. On má samozřejmě pocit, že je naprosto v pořádku. Když jsem mu navrhla nějakou poradnu, odmítá "vždyť on je v pohodě". Už si nevím rady... co s ním...? Šárka

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, Šárko, jsem moc ráda, že jste nám napsala. Píšete, že Váš syn hulí. Dobře popisujete to, co Vám osobně vadí nejvíc - změny nálad, chování, škola, neschopnost ráno vstát, zapomínání (pravděpodobně na věci, na kterých jste se domluvili) apod. Věřte tomu, že nejste jediná, kdo takový problém v rodině řeší. A nebývá to zrovna jednoduché. Přesně jako Váš syn, většina "dětí" nevidí SVŮJ problém. Ten problém vidí rodiče, takže se dá říct, že je to JEJICH problém. V takovýchto situacích většinou funguje domluva na tom, jak v rodině budete fungovat. Je ale potřeba se na tom domluvit a ne vyhlásit "stanné právo" rodičů. Také je dobré tu domluvu důsledně dodržovat a stanovit si i meze, za které nepůjdete. Stejně tak se můžete zkusit dohodnout i na sankcích (mezi nimi může být i společná návštěva nějaké té poradny). Ale to je jenom jedna z možností. Nevím, co všechno už jste doma zkoušeli, jak jste se domlouvali, co šlo, co nešlo, jak se Vám dařilo být důslední atd. Kdybyste měla pocit, že potřebujete v tomhle směru poradit, můžete se obrátit na poradnu pro rodiče i Vy sama. Když budete mít zájem o nějaký kontakt nebo jestli Vás neuspokojila moje odpověď, ozvěte se znovu a napište region, odkud jste, abychom Vám mohli doporučit nějaké odborné zařízení. S pozdravem, Gabriela Koryntová.