syn
Zdena
Můj 20 letý syn zřejmě v něčen jede. Nevím v čem, ale je neklidný, má pocit, že ho nikdo nemá rád, zdá se mu, že pořád slyší kroky...V poslední době jsem zjistila, že mi vzal 7000,-Kč. Napsal, že vše vrátí ale nevrátil. Dal mnoho věci do zástavarny. Vím, že už je dospělý ale jako matku mne to bolí a chci mu pomoci. Bydlí se mnou a s přítelem. Řekla jsem mu, ať okamžitě opustí domov a vrátí se, až se bude chovat normálně a vrátí dluhy. Přítel ho chce vyhodit okamžitě, vyměnit fabku a nepustit ho domů. Já mu chci dát alespoň 3 dny, ať se může sbalit a případně něco najít. Je to správna volba, vyhodit ho? A jak moc mám být tvrdá? Nedopadne na ulici ještě húř? Hrozně to bolí ale jinou možnost nevidím. Prosím také o nějaký kontakt týkající se rady. Jsem z Ostravy.Zdena

Odpověděl:
Dobrý den, vaše reakce je správná, je to pro vás těžké, ale on musí dostat signál, že jeho chování překročilo hranice. Nemusíte být příliš tvrdá, důležité je, abyste byla důsledná. Tedy pokud řeknete, že se se musí odstěhovat, dokud nevrátí dluhy, neměla byste se později nechat přemluvit. Nepochopila jsem z vašeho dotazu, zda jste s ním zkoušela mluvit o tom, na co ukradené peníze potřeboval, nebo zda se braní drog někdy přiznal. Bylo by dobré ho nějak zkusit přesvědčit, aby se šel léčit, aby zkusil vyhledat nějakou odbornou pomoc; můžete to např. dát jako jednu z podmínek, za kterých se může vrátit domů. V tom mu také můžete nabídnout pomocnou ruku - aby nedostal jen signál (který je správný), pokud nás okrádáš nemůžeš s námi bydlet. Můžete mu říci, že Vám na něm záleží, máte o něj starost a pokud má potíže s drogami, jste ochotná mu pomoci a podpořit ho v zařizování léčby (např. dodat konkrétní kontakty, doprovodit k odborníkovi). Tedy mám tě ráda, pomůžu Ti s tím s drogami skončit, ale podporovat tě v braní drog (krádežích) nemůžu a nebudu. O možnostech léčby si můžete přečíst na stránkách naší poradny, v rámečku pod vstupem rubrika pomoc a léčba. V Ostravě se můžete obrátit na následující zařízení - ve všech případně poskytnou podporu a radu i jen Vám, kdyby o to syn neměl zájem: AT ambulance, 17. listopadu 1790, Ostrava, 708 52 telefon: 597373209 Kontaktní centrum Renarkon, Halasova 16, Ostrava - Vítkovice, 703 00 telefon: 595 627 005 Psychiatrická ambulance a stacionář pro léčbu závislostí, Denní stacionář Lechowiczova 4, Moravská Ostrava, 702 00 Přeji hodně sil.