prosím o radu
mamka
Má 23-letá dcera už jistě více než 2 roky užívá nitrožilně pervitin a před tím podnikla i jiné pokusy s drogama- zřejmě nejprve tráva, houbičky. Zdá se, že je jimi fascinovaná. Četla hltavě Beatnickou literaturu a já myslela, že se alespoň dozví o tom co drogy s šlověkem udělají, že to pro ni bude poučné ,ne inspirující. Pak si našla kluka obdobného zaměření jen daleko hloupějšího ale zato s bohatějšími zkušenostmi co se drog týče.Ve snu mě nenapadlo, že moje holčička, které jsem věnovala tolik lásky myšlenek, času, kterou jsem chtěla ochránit právě před tímhle problémem, spadne do tak otřesné závislosti. Protože zdědila peníze po svém otci a byla plnoletá,a já se bála aby je nerozházela za hlouposti, když přišla s nápadem koupit si byt, nebyla jsem schopná jí to rozmluvit a na druhé straně jsem to chápala jako dobrou investici, V té době mě ani ve snu nenapadlo, že chtějí mít místo, kde si budou užívat pervitinu. Dokonce jsem byla natolik slepá, že se jim rok dařilo vše maskovat, já žila v domnění, že dcera studuje VŠ, kromě sirotčího pobírala i sociální dávky a to vše neoprávněně, protože ji už dávno vyhodili ze školy. Lhaní a podvádění všech se jí stalo standartem a já neviděla ty evidentní náznaky, že to není v pořáku- jak strašně zhubla ( přičítala jsem to jejím dietám ), roztěkanost, náhlou nespolehlivost, všudypřítomné dlouhé rukávy, snahu vyhybat se mi, podivné dotazy ,zda chci jít "nahoru" ,když jsem zvonila dole u dveří, neuvěřitelnou ospalost ve dvě odpoledne, kterou sváděla na výjimečný tah. Až vše jednoho dne konečně prasklo, když jsem po ní požadovala index. a když přišel výhružný dopis od firmy, která vymahá dluhy. Co všechno jsem se dověděla, o podvodech, půjčkách peněz, o tom , že vyměnila za fet mé video a počítač, který jsme jako rodina dostaly od mého přítele. Pak si ten její šel odpočinouta přiučit se lecčemu do kriminálu- na 2 měsíce za neodpracování alternativního trestu. Protože jsem měla letní prázdniny vzala jsem jí k sobě, zamkla byt, zaplatila dluhy, napsala dopisy s prosbou o splátkový kalendář a takto trávíc prázdniny jsem jí poslala se sestrou k moři, aby to její tělo dostalo trošku síly, aby přišla na jiné myšlenky. Začala se vzpamatovávat, zase byla krásná mladá holka ale jen do okamžiku, když on se vrátil. Záměrně si píchla,protože věděla, že psychiatr mi řekl, že pokud bude pokračovat, tak ji mám vyhodit. Jenže já hloupá jí nechala klíče od toho proklatého bytu a oni zase měli své doupě. Mezi tím co slibovali jak začnou nový život, sehnali jsme jí práci v knihovně, kde se s ní záhy rozloučili, pak pracovala jako telefonistka, pak se mi podařilo ji přesvědčit , aby využila své znalosti a udělala si alespoň malou státnici z AJ, aby měla co nabídnout. 3 roky po gymnáziu ,kdy nic nedělala ji zabralo 2 dny připravit se ke státnicím, první byla hotova a rozhodovali se mezi 1 a 2. Chci jen říct, že je moc chytrá, ale bohužel tu schopnost využívá i při lhaní, ona ví, co se chce slyšet a dokonale přesvědčí. Pak chvíli pracovala u mého známého, ale pracovní morálka zoufalá, i když věděla, že to místo je vlastně pro ni uměle vytvořené. Chtěla jsem, aby si na ten byt vydělávali sami. Pak jsme jí sehnali místo v galerii s tím, že posléze tam zůstane brigádně , protože udělala přijímačky na VŠ. Dozvěděla jsem se, že s ní manipulujeme, seženeme jí práci a ani se jí nezeptáme. Udělala tak nechutnou scénu plnou zloby, že jsem ji vysadila z auta. / já hloupá ji tam na první den kdy se měla přijít ukázat, ještě vezla, aby nestrávila zbytečně moc času v městské dopravě. ) Ona si najde práci sama a všem nám to ukáže. Od té doby následovalo několik údajných pokusů sehnat práci- samozřejmě neúspěšných. Dnes si ale myslím, že ona ani nechtěla být přijata. Protože ,když jsem jí řekla , že v Albertu stále přijímají brigádnice, setkala jsem se opět s neurvalou reakcí, že v Albertu tedy ona pracovat nebude. Před dvěma dny mě zastihl její telefonát ve vaně. Zoufalý pláč z telefonu, který jí půjčili nějací hodní mladíci, když vyběhla z domu po hádce s ním, kdy jí vyhrožoval nožem , zfackoval a ona prosila, abych jí zachránila , že už s ním nebude. Dověděla jsem se , že bití , ponižování a zesměšňování je na denním pořádku, že jí nutí lhát, vůbec se nesnaží najít práci, že vaří pervitin a že hádka vznikla poté, co řešili co budou jíst, protože nic jiného, než mouku doma neměli, peníze také ne a ode mě meli stanovenou lhůtu do následujícího dne, že musí mít práci ( měli na to měsíc a půl ). Tou jedinou pákou a jak vidíte stejně nefunkční, na ně byl ten byt. )V mezidobí, kdy on byl v kriminále a ona u mě, mi ochotně přistoupila na nabídku, že mi byt daruje. Bála jsem se , aby o něj nepřišla, a taky mi připadalo, že je to už jen jediná možnost jak na ni působit. " chcete začít slušný život? Spolu? Proč ne, pomůžeme Vám, když budete fungovat jako slušní lidé, můžeme to zkusit, budu přemýšlet třeba i o prominutí dluhů, které jsem za vás zaplatila. ) Vrátím se tedy k tomu napadení a jejímu rozhodnutí skončit s ním vztah, protože jak řekla, s ním fetovat nepřestane. Vydrželo jí to půl hodiny, utekla mi za ním z auta, že s ním musí mluvit. Pak se mi objevila za dveřmi, prý hovořila s jeho maminkou a ta ji to rozmlouvala a poslala ji za mnou. Najedla se, vyspala, ráno se opět najedla a když jsem se jí ptala , zda chce pomoc, že jí ještě jednou pomůžu ale musí -ne mě poslouchat, protože jí chci poroučet, ale chovat se podle mých dobře myšlených rad - zařídit si sirotčí a sociální dávky, když půjde studovat, dodělá si autoškolu, když už je zaplacená apod. Ale bez něj. Opět jsem se dozvěděla, že ona je moje loutka, poslouchat mě nebude, udá mě , protože pod nátlakem mi přenechala byt, a jde mi jenom o peníze. aA jiné nepěkné věci. Ona přeci musí za ním, aby věděla jak to míní dál, začnou nový život. Řekla jsem jí, že si může vybrat, a't za ním jde , když u něj má ty jistoty a tu lásku, že ji nutit nemůžu, ale byt zavírám a prodávám, protože nejsou schopni a ochotni si hradit nájem a poplatky ( a kdybyste viděl /a ten strašný, ale tak strašný nepořádek v něm! doupě ) a já jim dala už tolik šancí.Takže odešla za svou láskou - Jardou nebo pervitinem, který ji naučil jak si má píchat? Nevím, ten člověk je lhář, manipulant, který využívá své staré babičky, myslím, že už zbývá, aby dceru donutil k prostituci. Ona není o moc lepší. Kde se to proboha v tom dítěti vzalo? Je možný tak silný vliv dědičnosti? S otcem byla jen do 4 let svého života, byl alkoholik, říká se, že měl taky zkušenosti s drogama. Nakonec se před její maturitou oběsil. Pokusil se již po několikáté, zřejmě demonstračně, ale tentokrát to nevyšlo. Mám strach , když vidím, že ona jde v jeho šlépějích, je hezká, chytrá, ale k práci asi není a tendence k závislostem. Je mi špatně, ale opravdu fyzicky zle , jen když jedu ulicí, ve které ten byt je, když jím, přemýšlím, co jí ona, jestli jí není zima, když slyším sanitu, napadá mě: proboha není to Šárka? Přemýšlím o své vině, vždyť jsem se tolik snažila, snad jsem nebyla tak špatná máma, Co mám teď dělat? Kdybych neměla ještě tu mladší holčičku, tak už nemám nic, Nemám se ani komu vypovídat, bojím se , že se to roznese po škole. Jen tu Andrejku mám a mám strach abych jí tím nedeprivovala. Už tak je nešťastná jakou má sestru. Vím , je to sáhodlouhý dopis, nezlobte se na mě. Ale co mám ted dělat? Ona už se asi zachránit nedá????? Děkuji za případnou odpověĎ. Alena

Odpověděl:
Dobrý den, chápu Vaší bezradnost. Jste v opravdu těžké situaci, už dlouho se snažíte své dceři všemožně pomoc a zatím vesměs bez uspokojivých výsledků. Vaše dcera už je ve věku, kdy by měla být schopná nést sama následky svých činů, zkuste nechat na ni zodpovědnost za její dluhy, za její výběr partnera. Pokud máte opravdu možnost byt, ve kterém sestra s přítelem žije a za který neplatí prodat, udělejte to. To, že v tom bytě můžou zadarmo bydlet jim umožňuje oddalovat uvědomění, že v jejich životě není něco v pořádku. Chápu, že máte o dceru starost a chcete jí pomoci, ale myslete na to, že Vaše síly (a předpokládám že i prostředky) nejsou bezedné. Zkuste také pečovat sama o sebe, můžete se např. obrátit na zařízení, kde poskytují poradenství a podporu blízkým užívajících drogy (kontaktní centra, poradna pro rodiče apod.). A bude-li to alespoň trochu možné, zkuste se silami více hospodařit. Řekněte dceři, že jste připravena jí pomoci, ve chvíli, kdy se bude chtít léčit; že jí můžete pomoci zařídit léčbu, doprovodit k odborníkovi apod. Ale že jí naopak nebudete dále pomáhat, pokud bude drogy brát..., že jí máte ráda, máte o ní starost a proto jí nebudete nadále v braní drog pomáhat. Vy např. spotřebujete energii při hledání práce pro ni, ona o to nestojí a možná ani není (dokud se ze závislosti nevyléčí) schopná do práce začít chodit. Na titulní stránce naší poradny naleznete v rubrice pomoc a léčba informace o zařízeních, kam se můžete obrátit o podporu Vy sama a o zařízeních vhodných pro Vaši dceru. Co se týče informací o tom, jak se ve Vaší těžké situaci chovat, mohu Vám doporučit např. v knihu nakladatelství Grada O rodičích, dětech a drogách (autor Martin Hajný) z r. 2001, nebo publikaci sdružení SANANIM Devět rad jak ušetřit... z r. 2002. Některé další informace najdete také v sekci Pro rodiče na stránkách www.odrogach.cz. Přeji Vám hodně sil.