aids
alenka
dobry den, chtela bych se zeptat, jestli existuje riziko prenosu hiv, pokud pouzivam kondom. poznala jsem se s klukem, ktery si v minulosti pichal asi mesic pervitin, nevidim to na nic do budoucnosti,ale obcas se vidame a spali jsme spolu. myslite, ze po nem mam chtit test na hiv nebo to neni treba, pokud se budeme chranit? jak je to s prenosem viru libanim? diky za odpoved.

Odpověděl:
Dobrý den, pečlivé používání kondomu před virem HIV chrání, pokud kondom nepraskne - což se dost těžko předvídá. Jestli máte možnost kluka, o kterém píšete, přesvědčit, aby si na test zašel (ať už kvůli Vám nebo kvůli sobě), určitě to udělejte. Pokud někdy po někom použil stříkačku nebo ostatní prostředky k injekční aplikaci, bylo by to velmi na místě. Nejde totiž pouze o možnou nákazu HIV, ale především žloutenkami typu C a B, které se přenášejí podobně a vyskytují se mnohem častěji. Kontakty na poradny, kde testy provádějí naleznete na této adrese http://www.aids-hiv.cz/Poradny.linky-2005.doc a http://www.aids-pomoc.cz/testovani_na_hiv.html. V některých kontaktních centrech pro uživatele drog je možné nechat se anonymně a zdarma vyšetřit ze slin, kontakty na tato zařízení najdete v databázi kontaktů na www.drogy.net nebo v mapě pomoci na www.drogy-info.cz. Více informací o HIV a žloutenkách najdete i na těchto stránkách v rubrice drogy a nemoci. Líbáním se virus HIV nepřenáší, pokud při něm nedojde ke kontaktu s krví.