Alkoholismus
XB 33
Dobrý den. Jsem donucen řešit problém, který se mě osobně dotýká. Moje nevlastní matka je závislá na alkoholu. Žije s mým otcem ve společné domácnosti (kardiak v invalidním důchodu). Pití matky je už ve stádiu které zřejmě nejde zvládnout bez hospitalizace a dlouhodobější léčby. Pro ilustraci: dochází k poruchám paměti i ve střízlivém stavu, stavy opilosti jsou pravidelně každý víkend, v poslední době jde už o denní pití. Nechutenství, podvýživa atd. Domluvy a doporučení okolních členů rodiny se míjejí účinkem. Otec bohužel vzhledem ke svému zdravotnímu stavu nemůže tuto situaci zvládnout. Poraďte mi, prosím, jakým způsobem máme matku donutit lépe řečeno přesvědčit, aby nastoupila léčbu. Existuje nějaký zákonný způsob hospitalizace bez jejího souhlasu?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, nedobrovolná hospitalizace je možná pouze pokud člověk ohrožuje na zdraví nebo životě sebe nebo jiné. To asi Vaše nevlastní matka nesplňuje. V takovém případě je třeba zkusit ji přesvědčit po dobrém. Většinou zabírají např. zdravotní problémy, pohrůžka z úst lékaře a nebo nesnáze, které člověk kvůli svému pití má, např. neshody s těmi se kterými žije ve stejné domácnosti. Vzhledem k tomu, jak daleko ale bydlíte, je myslím hlavní část břemene na Vašem otci a na něm také je, aby jí ukázal, co mu vadí, co je třeba změnit. Vy můžete fungovat spíše jako jeho opora na dálku. Možná by bylo dobré, kdyby se otec, třeba ve Vašem doprovodu, poradil s nějakým odborníkem v ambulanci, aby věděl jak dál v situaci postupovat. Pokud byste potřebovali kontakt, napište přibližnou lokalitu, rádi Vám jej zašleme. Jinak bohužel opravdu platí, že dokud si jedinec neuvědomí, že má se závislostí problém, je třeba mu ji alespoň znepříjemňovat, aby k tomu poznání došel dřív. To jde ale u dospělých lidí mnohem hůř než např. u dětí.