prosim o radu
vasim
Dobrý den, děkujeme za odpověd. Bydlíme kousek od Berouna. Ohledně těch hranic: Už mockrát mu rodiče domlouvali, chtěli stanovit pravidla, ale on akorát slíbil, chvíli se snažil a pak bylo vše ve starých kolejích. Ukradl jim peníze (nebo pobral výplatu), 3 dny se neukázal, pak si doma vyslechl, ale nic jiného se nedělo (nedává domů ani korunu). Rodiče si nevědí rady, jak ho donutit, samozřejmě mu chtějí pomoci, ale taky nenechat padnout. Někdy má takové řeči, že až bude bouřka vezme kovovou tyč a půjde na pole a že bude vše vyřešeno. Z toho máme pocit, že si svůj problém uvědomuje, ale nevíme zda ho řešit nechce nebo neví jak ho řešit. I si s manželem myslíme, že mu nepřipadá, že by řešením mohla být léčba, možná si ani nemyslí, že má problém tohoto typu. On se o těhle věcech vůbec nechce bavit, před debatami utíká. Napište mi tedy, kam by se mohl obrátit on a taky rodiče. Protože nám připadá, že rodiče si hloubku tohoto problému až tak neuvědomují a stále doufají, že to vyřeší sami, což se jim za celou dobu nepodařilo. Mockrát děkujeme.

Odpověděl: Bára Orlíková
Omlouvám se za prodlevu. Jen se mi nepodařilo najít nějaký kontakt na přímo ve Vašem regionu. Mohla bych Vám buď doporučit pražské kontakty nebo poradnu, která funguje při terapeutické komunitě pro drogově závislé v Mníšku pod Brdy. Nevím bohužel, co by pro rodinu bylo dostupnější. Myslím, že nikdo z rodičů si nechce přiznat závažnost problémů, pokud se jedná o jeho dítě a má tendenci to nechávat být, s tím, že se to vyřeší samo. Máte pravdu, že v této fázi se to těžko samo vyřeší. Sám drogově závislý obyčejně ví, že drogy jsou pro něj problém, ale jak sami píšete, nechce ho řešit a/nebo to neumí. Nicméně situace se řešit dá, i když to možná nebude hned. Odbornou pomoc bych v případě dotyčného i jeho rodičů považovala za nutný krok. Občanské sdružení pro péči o rodiny závislých Anima o.s. Apolinářská 4a, Praha 2, 128 00 telefon: 224968238 http://www.anima-os.cz (poradna pro rodiče) Denní stacionář - SANANIM Janovského 26, Praha 7, 170 00 telefon: 220803130 PhDr.Ilona Preslová http://www.sananim.cz (ambulantní léčba závislých i konzultace pro rodiče) Psychiatrická ambulance AT při teraputické komunitě (Magdalena, o.p.s.) Dobříšská 56, PO box. 3, Mníšek pod Brdy, 252 10 telefon: 318 599 125 MUDr. Petr Nevšímal http://www.magdalena.cz