prosim o radu
vasim
Dobrý den, nevíme co dělat s bratrem mého manžela. Již cca 10 let (řekli bychom nepravidelně) užívá pervitin. Bohužel v kombinaci s touto drogou hraje automaty - ne vždy. Začíná to být neunosné, protože kromě výmyslů, jak z lidí vymámit peníze, okrádaní rodičů atd. se nám vkradl do bytu a ukradl větší částku peněz. Vlastně tím přišel i o zaměstnání, protože ho manžel zaměstnával (nebyl to jeho první problém). Nicméně se nám nezdá, že by to bylo na léčení. Rodiče za něj neustále platí dluhy, ale nevědí co s ním (mají kvůli němu půjčky). Nyní se bojíme, aby neokradl někoho cizího a třeba se nedostal do vězení. Mysleli jsme na nějakou psychologickou pomoc. Můžete nám prosím poradit, dle tohoto dopisu, jakou pomoc by potřeboval a zároveň poslat i konkrétní kontakt? Předem děkujeme.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Podle Vašeho popisu si myslím, že by to na léčení bylo. Protože pokud, byť nepravidelně, užívá pervitin 10 let a do toho hraje automaty, a v souvislosti s drogami a závislostí na automatech se dopouští krádeží a podvodů, přišel o zaměstnání, rodina již nemůže situaci unést a bere si kvůli němu půjčky, tak je myslím pro léčbu dostatek důvodů - bratr Vašeho manžela není ve fázi, kdy by mu stačilo pár setkání s psychologem. Kromě toho, pokud za něj rodina stále platí dluhy a sama se zadlužuje, Vy jste krádež ve svém bytě na policii nenahlásili z obav, že by se dostal do vězení, tak se bratr nemá čeho bát - zatím mu víceméně vše prochází a Vy mu umožňujete, aby nemusel nést za své jednání zodpovědnost. Pokud by rodina bratra takto nechránila, tak by za normálních okolností pravděpodobně už měl mnohem větší potíže nebo by už ve vězení skončil. Možná by si ale na základě toho uvědomil, že je pro něj situace neúnosná. Mám za to, že by bylo potřeba stanovit jasné hranice, protože jinak se situace nezmění a bratr nebude mít důvod cokoli dělat. Kontakt, kam byste se mohli obrátit pro radu, případně kam by se manželův bratr mohl obrátit ohledně léčby, Vám ráda pošlu, musíte mi ale napsat, odkud jste. Zatím držím palce.