pervitin v těhotenství-pro MUDr. Minaříka
Čára
dobrý den, ráda bych se dozvěděla něco víc o užívání pervitinu v těhotenství, nebo spíš o tom, ve kterých měsících je nejškodlivější, stejně jako jiné drogy. Je jasné , že jde hlavně o první tři měsíce, ale někteří lidé udávají i jiné- více a méně v tomto ohledu nebezpečná období... která to jsou a proč?

Odpověděl: Jakub Minařík
Rizik je více. Obecně se dají dělit na rizika v prvním trimestru, kdy dochází k tvorbě orgánů plodu. Tam může dojít k narušení některého procesu a tím i k hrubému poškození. V pozdějších měsících může abusus psychostimulancií vést k poškození placenty, resp. stimulancia mají výrazný vliv na krevní oběh matky i plodu (metamfetamin prochází snadno placentární barierou). Vlivem změn v průtoku krve dochází k nedostatečnému zásobení plodu kyslíkem, plod bývá menší, může dojít k přdčasnému porodu, nebo potratu. Po porodu se může užívání během těhotenství projevit behaviorální toxicitou (vliv na chování) nebo vyšším výskytem některých onemocnění.