pivo
mama
Je denna davka 5 piv prejavom zavislosti? To pivo musi byt kazdy den a doplna sa to aj vinom. Muz tvrdi, ze nie je zavisly, ze prehanam a urazi sa. Mam podobne skusenosti z detstva, preto si myslim, ze je zavisly, ale nechce s tym nic robit. Nie je agresivny, je vzorny otec a manzel rodiny, preto ho chcem navratit do plnohodnotneho zivota, aby vecer nezaspaval pri telke po tych pivach a stracal zaujem o okolity svet. Zdravotne je na tom zatial dobre, preto si fandi, ze mu alkohol neskodi. Ale dokedy? Mozno iba to by ho trocha zahatalo, keby mal nejake zdravotne problemy, kedze aj fajci a jeho prve jedlo je o siedmej vecer. Je to boj s veternymi mlynmi. Nezaberaju ani prosby ani vyhrazky. Nakoniec sa mi zda, ze sa budem musiet liecit asi ja a nie on, aby som to v zdravi prezila. Vdaka za odpoved, aj ked sa tym nic nevyriesi, kym on s tym nebude chciet nieco robit. Je to zacarovany kruh.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, to máte bohužel úplnou pravdu - dokud on nebude chtít něco změnit, nic se nevyřeší. Pět piv denně + nějaké víno by splnilo hravě kritéria závislosti, hlavně pokud se bez toho nedokáže obejít. Ale bohužel žijeme v zemi, kde taková dávka v podstatě patří k národnímu folklóru a těžko budete někomu vysvětlovat, že možná, za 10 let, se mu to nehezky vrátí. Se svoji životosprávou má manžel vysokou šanci, že ho za pár let postihne infarkt nebo mrtvice. Také žaludek není z takového žití moc nadšený. Jenže nic z toho není bohužel dlouhou dobu vidět. Zaměřila bych se tedy spíš na Vaše pocity a na společné soužití. Pokud něčím vyhrožujete, musíte to pak umět také splnit. Plané výhružky se časem oposlouchají. Zkuste s ním spíš v klidu mluvit o tom, proč nejste spokojená a navrhnout mu třeba jiný program na večer, než pití u televize - procházka s dětmi, návštěva, kino atd.