Matka pije
Julie
Je mi 25 let a co si pamatuji tak, moje matka pije. Nejdříve to bylo jen pivo, ale postupem času k tomu přibyl i tvrdý alkohol. Ze začátku to před námi skrývala, ale teď je jí to již jedno. Bydlíme na vsi, takže je nemožné aby si toho lidé nevšimli, ale ona se tím již nezabívá. Je jí to upřímně jedno co si lidé myslí. Jí do očí nic neřeknou, ale to se nedá říct o nás. Před třemi lety jsem začla chodit s klukem od nás ze vsi a tím se všechno zhoršilo. Bohužel lidé i jemu řeknou do očí co si o mé mámě myslý. Jenže, když jí to řeknu tak mě neposlouchá. Dělá ostudu nejen sobě, ale celé rodině. Od těch zmiňujících tří let se to ještě zhoršilo. Já vlastně pomalu se chystám na svůj život a ona to nemůže pochopit. Je ve stádiu, kdy se musí s každým hádat. I když tomu nemá žádný důvod, tak si vždycky něco najde. Jenže u nás doma to všecko upadá. Já se bohužel nestačím starat o celou domácnost a ještě o svoje věci. Nejhorší na tom všem je, že ona se NECHCE LÉČIT. Proto Vás prosím o radu jak by jsme se měli my zachovat. Nebo na koho se obrátit, nebo co my vůbec máme udělat. A jestli máme šanci ji dostat na léčení. Tímto způsobem za chvíli ztratí i práci a pak bude konec úplně. Předem děkuji. S pozdravem

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím Vás, Julie, jsem moc ráda, že jste se na naši poradnu se svým dotazem obrátila. Věřím, že to nemáte s matkou vůbec jednoduché a že jste aktuálně ve velmi psychicky náročné situaci. Bohužel neexistuje mnoho způsobů, jak donutit matku nastoupit léčbu. Jedině, že by provedla něco, za co by jí soud léčbu nařídil, a nebo by se Vám podařilo zbavit jí svéprávnosti. (Zbavit člověka svéprávnosti není zrovna jednoduché a upřímně řečeno, nevím, jestli by se Vám to vůbec podařilo a jestli by to bylo vhodné.) Takže zbývá jen jediná možnost. A to ta, že by matka na léčbu nastoupila dobrovolně. Podle Vás se však k ničemu takovému nechystá. Ptáte se, co můžete dělat, na koho se obrátit. Kdybyste napsala, odkud jste, mohla bych Vám možná doporučit nějaké konkrétní zařízení. Takhle Vás můžu odkázat pouze na AT poradnu (v každém větším městě by měla nějaká být). Rozhodně však zajděte za odborníkem, se kterým byste mohla celou situaci probrat. Jediné, co můžu doporučit v tuto chvíli já, je pokusit se nastavit pravidla fungování (např. doma se nebude pít, když ano, pak bude následovat ..., budeme každý přispívat na nájem tolik a tolik, když ne tak ..., já se budu starat o to a ty o to... apod.). Možná je ale problém matky tak daleko, že se o nějakém stanovování pravidel ani nedá mluvit. Pak se snažte myslet trochu na sebe. Jste mladá, máte přítele a svůj život. Vždycky můžete matce nabídnout pomoc, ale bude jenom a jenom na ní, jestli o ni bude stát. Když budete chtít, napište odkud jste, mohla bych Vám pak doporučit i něco jiného než jen AT poradnu. Zároveň budu ráda, když dáte vědět, jak jste pochodila v poradně, nebo jak se celá situace vyvíjí. S pozdravem, Gabriela Koryntová