Tramal
Katka
Dobrý den, moc Vás prosím o radu. Můj přítel (29 let) se mi přiznal, že již cca 5 let bere s menšími přestávkami lék na bolest Tramal (i 6 tablet denně). Prý mu to pomáhá proti bolestem zad, ale současně se mi přiznal, že zažívá nějaký nádherný pocit uvolnění. Ráda bych se zeptala, zda se jedná o závislost. Děsí mě, že tak dlouho bere tento lék. Může to zanechat nějaké trvalé následky? Děkuji Vám za odpověď Katka

Odpověděl:
Dobrý den, vaše obavy jsou oprávněné, Tramal je opioid, vzniká na něj tedy závislost. Zpravidla bývá předepisován jen krátkodobě, pětileté pravidelné užívání závislost na tomto léku způsobí. Jeho náhlé vysazení by pravděpodobně provázely nepříjemné abstinenční příznaky. Navíc lidé, kteří tento lék užívali poměrně často popisují (podobně jako váš přítel) jeho velmi příjemné účinky, proto se také stává, že ho užívají opakovaně a pak mají problémy s jeho vysazením. Vašemu příteli tento lék pravděpodobně někdo předepisuje, nejrozumnější by bylo, kdyby s ním přítel možnost závislosti na Tramalu (a případně jak ji řešit) probral. Nebo se můžete obrátit na nějakou ambulantní poradnu, která se na závislosti specializuje. Kontakty najdete v databázi kontaktů na stránkách www.drogy.net nebo v mapě pomoci na www.drogy-info.cz. Pokud budete mít zájem, poradíme vám konkrétní zařízení ve vašem regionu i v této poradně. Hodně štěstí.