alkohol
irena
Dobrý den, můj 41letý strýc je již cca 10-15 let závislý na alkohlu. Díky tomu stále bydlí u rodičů, je svobodný a nezaměstnaný. Pije sám cca 0,5l tvrdého alkoholu denně(vodka, rum,..). Na to i krade rodičům peníze, klíče od skříněk s alkoholem atd. Léčit se jít samozřejmě nechce - říká, že to má pod kontrolou. Před 3 lety docházel do psychiatrické ambulance, užíval léky, ale zjevně bez výsledku. V opilosti je agresivní, jeho rodiče jsou díky tomu psychicky "na dně". Prosím o radu, jak takového člověka přimět k léčbě, třeba i soudně. Zbavit ho svéprávnosti a nechat nařídit léčbu soudně? Jak na to? Co mohou rodiče dělat? Co byste doporučili?Bydliště je v okolí Litovle. Moc děkuji

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, z Vašeho popisu mám takový dojem, že Vašemu strýci vlastně nic doma nechybí. Může si ukrást nějaké peníze, ví, kde najít alkohol a má pravděpodobně veškerý servis, jako je plná lednice, vyprané a vyžehlené prádlo apod. Ve 41 letech je to poměrně velký luxus, nemyslíte? Možná kdyby se o něj rodiče přestali starat, neměli doma ve skříni alkohol, který by mohl najít a chtěli po něm buď příspěvek na domácnost nebo ať se odstěhuje, byl by donucen k nějaké změně. Kromě toho na něj mohou podat trestní oznámení, pokud jim doma krade peníze. Vím, že to zní krutě, ale dokud má závislý člověk život "vystlaný polštáři", nic ho nedonutí ke změně. Soud může nařídit tzv. ochrannou léčbu pouze v rámci soudního řízení, pokud dotyčný něco provede a je za to souzen. Nedobrovolně lze člověka nechat hospitalizovat také v případě, kdy bezprostředně ohrožuje na zdraví a životě sebe nebo své okolí. Tato hospitalizace bývá krátkodobá a trvá jen tak dlouho, pokud aktuálně trvá tento stav. Nebývá to ale příliš šťastné řešení, protože člověk není k léčbě motivován. Bylo by možná dobré probrat celou situaci - klidně bez strýce - s odborníkem a poradit se co dál. Zkuste AT ambulanci v Olomouci - AT ambulance I. P. Pavlova 12, Olomouc, 775 20 telefon: 588444618