chci věřit
lenik
Dobrý den,mám 16 ti letou dceru,se kterou mám moc hezký vztah,věříme si navzájem.Alespoň jsem si to donedávna myslela.Jeden náš známý nám řekl,že dceru viděl,jak "něco" kouří a podle toho,že to "něco" pořád zdechalo,usoudil,že by to mohl být joint.Jakmile mi to sdělil,dostala jsem o ni velký starch a samozřejmě,jsem se jí zeptala.Vyvrátila mi fakt,že něco kouřila...prý jen zkoušela zapálit umělohmotnou špejli od lízátka...???Chci jí věřit,ale ta nejistota mě trápí,nerada bych něco přehlídla.Prosím poraďte,jak má člověk postupovat,když má ,třeba sebemenší,podezření.Je možné zajít na odběr krve k dětskému lékaři?Existuje něco jako anonymní odběr?Nechci ji uvést do nepříjemné situace,je citlivá a taky se bojím,aby neprovedla něco na truc......

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Je velmi složité řešit takovou situaci přes internet. Chápu Vaše obavy o dceru. Její vysvětlení se mi také nezdá pravděpodobné, nicméně na druhou stranu těžko činit zásadní kroky na základě neověřených informací od známého, který usoudil, že "by to mohl být joint". Myslím, že nutit dceru k odběru krve u dětského lékaře mi nepřijde jako vhodný postup, s testováním na přítomnost drog je potřeba zacházet krajně opatrně a je potřeba mít rozmyšleno, co uděláte jak v případě pozitivního, tak negativního výsledku. Navíc test Vám řekne, že dcera užila nebo neužila v předchozím cca čtrnácti dnech určenou drogu. Myslím, že by to mohlo do Vašeho vztahu s dcerou dost zasáhnout a že Vaše pochybnosti o tom, co by to s dcerou mohlo udělat, jsou oprávněné. Co se týče marihuany, tak je dobré také vědět, že patří k drogám s relativně nízkými zdravotními riziky oproti ostatním drogám (včetně alkoholu) a má velmi malý potenciál vyvolat závislost. Ojedinělá zkušenost s marihuanou nezpůsobí až na naprosté výjimky žádné dramatické důsledky. Takže i v případě, že by dcera skutečně drogu užila, není v akutním ohrožení zdraví ani akutním riziku závislosti. Zkuste si přečíst text určený pro rodiče, kteří mají podezření na užívání drog u svého dítěte na http://www.odrogach.cz/index.php?p=2&sess=, kde můžete najít užitečné informace. Kdyby se situace nějak zdramatizovala nebo jste se chtěla zeptat na něco dalšího, samozřejmě napište. Zatím přeji hodně štěstí.