závislost na skanku
verunka
dobrý den, obracím se na Vás kvůli svému příteli(23 let).Před třemi lety mu umřel starší bratr, rodina se rozpadla, táta moc pil, máma se odstěhovala sto kilometrů a jezdí jen na návštěvy.přítel začal kouřit marihuanu, teď už je to ve stádiu kdy mu nestačí ani kvalitní skank, takže občas hašiš, houby, trip....všechny sliby že s tím přestane a omluvy nikam nevedou, když kvůli mně vydrží bez skanku dva dny tak si připadá že je dokonalej, když ho opustím poslouchám výčitky že hulí několikrát denně protože beze mě nemůže žít, když se k němu vrátím tak tvdí že hulí kvůli filmu, únavě, odpočinku, problémům v rodině a s prací..prostě si vždycky důvod najde. nenechá mě odejít a ani s tím nikdy nepřestane, dochází k agresivním hádkám když mu skank zakážu, ale i když se s ním rozejdu a řeknu ať si dělá co chce tak mi svoje problémy se závislostí dává za vinnu. není z toho úniku, a odstěhovat se a nekomunikovat s ním vždycky vedlo akorát ke zhoršení. stavy kdy chce strašně moc pomoct a uvědomuje si že už vůbec nežije reálný život sice jsou ale trvají maximáně dva dny a třetí den vždycky zvítězí skank nebo něco podobného....co s tím?vykašlat se na něho a snad mu to dojde nebo vydžet jeho absťáky(jak on tvrdí)a čekat že to někdy odezní samo?prosím poraďte

Odpověděl:
Zdravím Vás, zdá se, že v poslední době je toho na Vás moc. Chodíte s přítelem, kterému se před třemi lety rozpadla rodina a on docela rychle spadnul do pravidelného kouření skanku. Trápí Vás, že svou závislost na marihuaně svádí na Vás. Ocitáte se více a více mezi dvěma mlynskými kameny: na jedné straně je to jasná volba toho, že nechcete dále žít s huličem a na straně druhé jsou to Vaše emoce - svého přítele máte ráda a chcete mu pomoct. Na tu druhou stranu bych možno ještě přiložil pocity viny z toho, co by se stalo, kdyby jste svého přítele skutečně opustila. Není to lehká situace a neexistuje stoprocentní řešení, aby byli všichni spokojeni. Sama jste si několik krát zažila to, že ultimáta a domluvy v tomto případě moc neplatí. Přítel omlouvá své hulení podle toho, co se mu právě hodí - jednou jste na vině Vy, že ho chcete opustit, jednou je to stres v práci, problémy v rodině... Asi to není pro Vás moc příjemná pozice ve vztahu. Sama jste si navrhla dvě řešení - vykašlat se na něho nebo to dále trpět a čekat, že hulení nějak odezní. Pokud ho opustíte, pravděpodobně Vás zasype výčitkami, které možná nakonec přijmete za své (a tím ho budete v hulení dále podporovat). Nebo si budete bez ohledu na jeho výčitky žít svůj život. Pokud ho neopustíte a budete čekat, že se to změní samo, pravděpodobně se nic nezmění a vy budete v tomto vztahu dále nespokojená. Zdá se to jako bezvýchodisková situace, ale ono to tak úplně není. Rozhodnutí teď držíte ve svých rukách. Skuste si s přítelem promluvit o tom, co se s Vámi děje, jak se ve vztahu cítíte a nad čím přemýšlíte. Můžete se pobavit o tom, jak svůj vztah vidíte dál a co je ochotný pro udržení vztahu udělat. Pokud si stanovíte jasné pravidla, dodržte je. Přítelových absťáků se bát nemusíte - v případě marihuany nejde o fyzickou závislost, vyskytnout se však může podrážděnost, nespavost, zhoršená koncentrace a pamět. Skuste mu navrhnout návštevu u odborníka na závislosti. Pokud byste potřebovala kontakt, můžeme Vám někoho doporučit. Držím Vám palce a přeji hodně síly.