Začarovaný kruh
Syn je závislý na marihuaně a pervitinu, delší dobu užívá. Je mu 21 let. Přes všechno co jsme si prošli za tu dobu ( 5-6) let, dochá zí k názoru, že by se rád zařadil do běžného života, ale je přesvědčen, že to dokáže sám, bez odborníků ( má za sebou asi půlroční léčení v 18 letech/ Dvůr Králové "Poklad"v Bílé Třemešné - bez úspěchu, tehdy na moji žádost) za mojí psychické ( částeč- né materiální) podpory. Více nepracuje než-li opačně. V součas- nosti bydlí s námi (já+ dcera 14 let, / jsem 12 let samoživitelka). Je vyučený. Nevím jak mu pomoci, vlastně i sobě, dceři - jsme na jedné lodi. Jsem už dosti vyčerpaná. Poraďte něco jak z toho.

Odpověděl:
Dobrý den, v situaci, ve které jste potřebujete podporu. Nebojte se vrátit k psychiatrovi, u kterého jste byla v péči. Určitě Vám nebude vyčítat, že jste "neobstála" - jak píšete, ale pomůže Vám. Jde opravdu o náročnou situaci, která trvá už dlouho, potřebujete si o tom alespoň občas promluvit. Můžete také zvážit, zda nekontaktovat zařízení, které se specializuje přímo na služby těm, kteří užívají drogy a jejich blízkým - existují např. podpůrné skupiny pro rodiče, nebo pravidelné poradenství, kde Vám pomůžou hledat cesty, jak pomoci Vašemu synovi, či jak chránit sebe - např. před vyčerpáním, které zmiňujete. Pokud budete mít zájem, dejte vědět z jakého regionu pocházíte, dáme Vám kontakt na konkrétní zařízení, nebo se můžete podívat do databáze kontaktů na stránkách www.drogy.net nebo na mapu pomoci na www.drogy-info.cz. Co se týká Vašeho syna, zkuste s ním uzavřít nějakou dohodu o tom, že v případě, že by se mu nedařilo abstinovat bez odborné pomoci, začne navštěvovat nějaké zařízení, kde mu odbornou pomoc poskytnou. Dohoda by měla obsahovat nějaké konkrétní časové omezení - např. dobře, zkus abstinovat sám, ale pokud se ti to nebude dařit do tehdy a tehdy..... Rovněž myslím, že pokud s vámi sdílí společnou domácnost, měl by se na jejím provozu nějak podílet. Pro Vás i pro něj by bylo lepší, kdyby to opět bylo jasně domluveno - jak se bude podílet finančně, případně jak pomáhat. Důležité je pak na dodržení těchto dohod dbát - proto je třeba, aby tyto dohody byly reálné pro něj, ale i pro Vás. Možná by pro Vás byly užitečné nějaké informace dostupné na webových stránkách www.odrogách.cz, sekce Pro rodiče, nebo knihy nakladatelství Grada O rodičích, dětech a drogách (autor Martin Hajný) z r. 2001. Přeji vám hodně sil.