Jak pomoct, když nepřipouští problém?!
Tabea
Mám o 12,5 roku mladší sestru, v posledním roce hrozně moc zhubla, nehojí se jí záděry a drobná zranění, má o hodně míň kvalitní vlasy než dřív, dřív o sebe pečovala, teď chodí oblečená hrozně nedbale a nemaluje se. Našli jsme u ní v pokojíku (opakovaně) inj.stříkačky a dezinfekční polštářky napuštěné alkoholem. Vím, že v jejím okolí se pohybují lidé, kteří mají přístup k pervitinu. Když jsem se jí ptala, tak říkala, že "nádobíčko" není její, ale kamaráda, nic se jí nehojí, protože má málo vitamínů a k doktorovi nepůjde, protože nemá důvod. Nikdy mi neublížila, ani nikomu z rodiny zatím nic nevzala, ale teď si našla přítele, který vypadá naprosto stejně jako ona a je i trestaný a zadlužený... Hrozně se změnila povahově - má výkyvy nálad, většinou je hrozně prchlivá a spavá, ale někdy je hrozně "rozlítaná" a hlučná... nevím, co dělat. Do práce a do školy zatím chodí, nikomu nám nic nevzala ani nám nějak výrazně neublížila (pokud nebereme v úvahu už to, že musíme koukat na to, jak teď vypadá...a že nás to trápí). Nevím, co dělat, ona o tom odmítá mluvit s tím, že přece si nemyslím, že by si takhle ublížila... ale myslím, že úplně stačí, když dám vedle sebe fotky pořízené před rokem a teď... poraďte prosím, jak s ní mluvit, aby alespoň připustila, že má problém a vyhledala pomoc. Díky Tabea

Odpověděl:
Dobrý den, je těžké pomáhat někomu, kdo pomoci nechce, ale podle vašeho popisu jsou vaše obavy zřejmě oprávněné. Zkuste jí říct, že vy jste si téměř jistá, že drogy užívá, že tím ohrožuje sama sebe, že o ní máte strach, že vám nejde o to, aby se přiznala, nebo zapírala, vysvětlovala... Že jen chcete, aby věděla, že jste připravena jí pomoci, až s tím bude chtít něco dělat, nebo aspoň o tom s někým mluvit. Jak ji dotlačit k tomu, aby přiznala, že má problém, s tím si moc rady nevím. Myslím, že je dokonce možné, že ona subjektivně (zatím) žádný problém nemá. Můžete ještě zkusit zjistit, kde je ve vašem okolí zařízení, kde by jí mohli pomoci (např. Kontaktní centrum) a kontakt na toto zařízení, příp. s otevírací dobou jí předat s tím, že by to pro ni mohlo být užitečné, a že pokud o to bude stát, můžete ji tam doprovodit (adresáře zařízení najdete v databázi kontaktů na adrese www.drogy.net, nebo v mapě pomoci na drogy-info.cz). Více toho asi udělat nemůžete. Nevím, jak je vaše sestra stará, jak moc na ni lze aplikovat nátlak rodičů, ale pokud by se situace doma zhoršovala, např. nebylo by na vaši sestru spolehnutí, zhoršovala by se ve škole, začaly by se ztrácet věci, je třeba zavést pevné hranice a pravidla a pak důsledně hlídat jejich dodržování. Podrobnější informace jak na to můžete najít např. v knize nakladatelství Grada O rodičích, dětech a drogách (autor Martin Hajný) z r. 2001, nebo v publikaci sdružení SANANIM Devět rad jak ušetřit... z r. 2002. Některé další informace najdete také v sekci Pro rodiče na stránkách www.odrogach.cz. Přeji vám hodně sil.