řešení?
leonka
Dcera s přítelem (26) kouří marihuanu a pervitin nitrožilně. Začali na SŠ "svátečně", před rokem pravidelně, situace se ve všech směrech zhoršuje, hlavně psychické stavy dcery, střídající se deprese a agrese. Ztráta zaměstnání, zdraví..Zatím žádné náznaky k hledání řešení, nechtějí do poradny, pomoc rodiny odmítají. Všimla jsem si, že jediné, co je na chvíli zbrzdí je strach - z policie, udání, vězení.. může to být řešení?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, strach z policie a vězení opravdu funguje, ale není myslím řešení, abyste dceru Vy, jako její matka kvůli tomu udala. Tím by se pravděpodobně Váš vztah definitivně uzavřel a stejně by to nikam nevedlo. Z Vaší strany je možné stanovit jasné hranice vztahu s dcerou, to znamená, pomoc byste jí měla poskytnout až v momentě, kdy o ni bude stát a kdy udělá nějaké první kroky. Neměla by od Vás mít žádnou podporu, která by ulehčovala její braní, tedy pokud chce brát drogy, ať si na ně shání peníze sama, případně pak nese následky (v případě kriminálních činů), o sebe by se také měla starat sama, neměla by od Vás dostávat žádný servis (jídlo, praní, ...), pokud u Vás bydlí, pak jedině za předpokladu, že přispívá na domácnost, doma neužívá drogy, nic se Vám neztrácí, atd. Měla byste si také chránit své vlastní duševní zdraví, už jen proto, že až se dcera konečně rozhodne ke změně, jedině tak ještě budete mít energii ji v tom podpořit. Ona je dospělá a svou cestu si vybrala sama a dokud nebude chtít, nezachráníte ji. Možná by pro Vás mohlo být pomocí probrat celou situaci s nějakým odborníkem, klidně i bez dcery...