Prosím Vás,mohou se 2x za sebou -v týž den mýlit testy z moči na THC,když je dělal doktor?Syn tvrdí,že z krve se dá přesně určit den,kdy kouřil THC,je to prosím možné?Syn trvá na odběru krve,protože si myslí,že testy z moče vyšly špatně,2x po sobě.Poradte prosím,které vyšetření je přesnější,nechci mu ukřivdit.Moc děkuji.

Odpověděl: Jakub Minařík
Víte, tohle je dotaz spíše na toxikology. Ale - testy jsou dvoje - screeningové - jsou laciné (stokoruny), měli by spolehlivě zachytit všechny pozitivní výsledky s rizikem, že některý z výsledků může být pozitivní falešně (stává se to zřídka, ale stává se to). - konfirmační - vyšší metoda, velmi přesná, obyčejně chromatografie, nebo hmotnostní spektromerie - je ale drahá (tisíce), dokáže však odpovědět na některé otázky - například na to, jaké látky byli užity, odhadnout dobu jejich užití dle metabolitů, ... Tedy, pokud byla na testy použitá jen screeningová metoda, tak testy mohou být falešně pozitivní. Klidně opakovaně. Pokud proběhla konfirmace, tak pravděpodobnost falešně pozitivního výsledku je minimální. Toxikolog, který testy dělal je také umí interpretovat a pokud byste se s ním spojil/a, mohl by vám výsledek lépe osvětlit. Další variantou samozřejmě je, že testy byly pozitivní proto, že syn užil marihuanu.