dcera je rok na marihuaně
Colin
Mgr.Bára Orlíková: Dobrý večer paní magistro,již jednou jsem vám psala dotaz ohledně naší dcery,která už téměř rok kouří marihuanu.(Dotaz jsem psala 28.6.2006).Hned zkraje prázdnin jsme jí s manželem vzali s sebou na dovolenou a tam jsme se jí maximálně věnovali a hodně s ní o všem mluvili,ze začátku se jevila tak,že je jí vše líto a už se k marihuaně vracet nechce.Opravdu jsme o všem důkladně mluvili a ptali se jí,jestli nemá nějaké problémy,o kterých my nevíme a podobně.Podotýkám,že jsme naprosto normální rodina,máme ještě jednu starší dceru,které je 18 let a s ní žádné potíže nikdy nebyly,pak máme ještě benjamínka - tříletou holčičku,kterou naše dcera velmi miluje.Po návratu z dovolené strávila dalších 14 dní u příbuzných.Dnes jsme jí opět přistihli,že je pod vlivem marihuany,dokonce to ani nezapírala.Naopak (nevím,zda to bylo tím,že byla jaksi mimo) nám dávala najevo,jak jsme jí "ukradení",nadávala nám a na naše výkrůžky reagovala opovržlivě.Jsme z České Lípy a moc vás prosím,jestli byste mi mohla poradit,na koho se v našem městě nebo nejbližším okolí můžeme obrátit.Situaci už pravděpodobně doma sami nezvládneme.Jsem celkem zoufalá a hledám vinu i u sebe.Děkuji moc za váš zájem.Gábina

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Je mi líto, že se situace takto zhoršila. Mohu Vám nabídnout níže uvedené kontakty, kam by bylo možné se obrátit, ideálně společně s dcerou. Jen mě ještě k Vaší situaci napadá, že dcera je prostě ve velmi obtížném věku a že tyto potíže, které v současnosti vnímáte jako velice závažné, jsou zvýrazněným projevem jejího dospívání a mívají tendenci s postupující dospělostí vymizet, protože to nejsou zrovna vhodné adaptační mechanismy. Každý, byť jiným způsobem, v tomto věku hledá sám sebe a často má velkou potřebu se vymezovat vůči autoritám, napadat je a zpochybňovat. Dcera zřejmě není dívka, se kterou nejsou žádné problémy, je jiná než její starší sestra a má potřebu to dávat najevo - byť nevhodným způsobem. Není možné děti srovnávat mezi sebou - každé z nich tuto fázi prožilo či bude prožívat jinak. Přeji Vám hodně štěstí a pokud budete potřebovat, napište. Kontaktní centrum Pasant, o.s. Hálkova 1794, 470 01 Česká Lípa telefon: 487 831 545 Mgr. Magda Jogheeová Mgr. Igor Pavelčák Ambulantní program Gagarinova 877, Liberec 6, 460 06 http://www.poradna-rodina.org