Petra
Dobrý den, mám syna (21) a myslím si že bere nějaké drogy. Je až moc hubený a když přijde domů tak třeba tři dny nejí a je agresivní. Nedávno vyhrožoval ať se zamkneme, že poteče krev. Teď přišel a asi každých deset minut si pořád chodil čistit zuby. Nemá řidičák a jednou si otevřel garáž, že se jede projet a tvrdil že umí řídit...Vůbec ho nepoznávám jako by to ani nebyl náš syn. Po třech dnech to ale odezní a je zase normální.Nevím co mám dělat a co by to mohlo být za drogu? Děkuji za odpověď

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás, podle toho, co popisujete, by se mohlo jednat o užívání pervitinu - tomu napovídá ta ztráta váhy, nechuť k jídlu, agresivita, nutkavé stereotypní chování (čištění zubů), nereálné posuzování skutečnosti až psychotické stavy (záležitost s řízením auta nebo vyhrožování, že poteče krev, kdy se mohlo jednat o tzv. toxickou psychózu), odeznění příznaků po pár dnech (zřejmě spojené s přerušením užívání drogy). Pokud příznaky spontánně odezní, tak se asi skutečně jedná o drogy a nikoli o rozvoj psychického onemocnění nezpůsobeného drogou. Myslím, že by bylo potřeba se synem promluvit (ve fázi, kdy je "normální") a zjistit, jak se věci mají. Dle mého názoru už užívání nějakou delší dobu trvá, ty symptomy, které popisujete, se při braní pervitinu rozvíjí až po nějakém čase. Řekněte synovi, že máte o něj obavy vzhledem k jeho chování, že byste mu ráda pomohla a jestli by Vám nemohl říct, co se s ním děje. Uvidíte, jak bude reagovat. V případě, že by syn užívání drog přiznal a měl zájem o nějakou odbornou pomoc, mohu Vám poskytnout nějaké kontakty, kam se obrátit. Když by syn užívání drog popřel, byly s ním další problémy a jeho chování se nelepšilo, tak napište, jak situace vypadá a pokusíme se vymyslet, co s tím dál dělat. Zatím přeji hodně štěstí.