Trava
Lucie
Dobry den, mam pritele, ktery je dennim konzumentem marihuany. Pestuje si kytky se skryni a to docela ve velkym. Jointy kouri sice slabe (tvrdi, ze je labuznik), ale kdyz jsme vecer nekde na pifku (a to jsme docela casto, jsme spolecensti lide), porad ho vidim nekde "balit". S tvrdyma drogama taky experimentoval, ale malo, davno a ted uz to nezkousi. Ze zacatku naseho vztahu mi to nevadilo, sama jsem si taky obcas zapalila a nestavim se vuci trave vubec puritansky, ale ted uz trosku nevim, jestli to ten muj hoch neprehani. Zadny zmeny v chovani nebo premejsleni na nem nevidim (jsme spolu pul roku), pokuruje rad, vsichni kluci u nej v praci taky hulej, spoustu nasich kamaradu huli, takze vlastne nemam duvod delat nejakou paniku a nedelam ji ... ale prece jen, ja zavislosti nemam rada, bojim se jich a hlavne se bojim o nej, aby si tim uplne nezdevastoval zdravi a hlavu. Nehuli akorat kdyz jedem na hory nebo nekam, kde opravdu nehuli nikdo. Coz bohuzel neni tak casto. Muzete mi poradit, kde bych se o trave, dlouhodobych ucincich a jejim dennim uzivani neco vice docetla nebo co bych s nim mela delat? Opravdu mi na nem zalezi a na nasem vztahu taky, a nerada bych, aby z nej byl za par let vygumovanej mozek. Dekuji moc, zdravim a jsem rada, ze vase poradna existuje :-)

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu Vaše obavy. Marihuana sice patří k drogám, které mají relativně malá rizika, co se týče rozvoje závislosti nebo zdravotního poškození. K největším rizikům patří nejspíš možný rozvoj psychických potíží, které mohou být potenciálně dost závažné, ale pokud se nejedná o provokaci psychotické poruchy nebo depresivních stavů, tak se jedná spíše o reverzibilní potíže s pamětí, soustředěním, které po vysazení konopných drog spontánně odezní. Další věc je ovšem to, že marihuana patří v ČR mezi nelegální látky a s tím jsou spojená specifická rizika: pěstování marihuany je považování za výrobu drogy (nikoli prosté držení drogy) a je posuzováno podle § 187 trestního zákona, držení drogy pro vlastní potřebu podle § 187a (více najdete pod rubrikou Drogy a zákony). Informace o marihuaně a jejích účincích se můžete dozvědět na těchto stránkách pod příslušnými rubrikami, na stránkách www.drogy-info.cz (tam najdete i informace ohledně výzkumů a nějaké zahraniční informace), na stránkách www.drogmem.cz pod kolonkou Vliv konopí na zdraví. Podívejte se na ty odkazy a kdybyste potřebovala vědět něco dalšího, napište.