pervitin
Dana
Dobrý den, mám podezření, že sestra bere pervitin. Na dotazy reaguje negativně, ale současně podrážděně, vím, že v minulosti již pervitin brala a v současné době se u ní objevují stejné příznaky, jako při minulém užívání - zejména změny nálad, celková změna chování, nekomunikativnost, podrážděnost, neadekvátní reakce, spaní přes den apod. Je možné nějakými testy zjistit, zda bere pervitin, tak, aby o tom nevěděla? Např. ze vzorku vlasů apod.? Pokud ano, kam se obrátit a za jakých podmínek. Pokud to nejde, jakým způsobem ji přimět ke "spolupráci"? Děkuji.

Odpověděl:
Dobrý den, zjistit bez vědomí vaší sestry, zda bere drogy by bylo velmi náročné a drahé, rozbory z vlasů nejsou pravděpodobně širší veřejnosti ani dostupné. Nicméně i kdyby tato možnost existovala, velmi pravděpodobně by se tím nevyřešil problém, jak ji "přimět ke spolupráci". Vzhledem k tomu, že si pamatujete, jak se chovala, když pervitin brala, nepotřebujete si své podezření ověřovat testem za jejími zády. Zkuste s ní znovu promluvit, otevřeně a "po dobrém" - spíše s nabídkou pomoci, pokuste se vyhnout vyčitkám a obviňování. Řekněte, že o ní máte strach, že se můžete plést, ale že máte dojem, že pervitin znovu bere, že díky tomu může mít potíže a že byste jí chtěla pomoci přestat pervitin brát. Kdyby na vaši nabídku pomoci přistoupila, nejlepší by bylo nabídnout jí doprovod do nějakého specializovaného zařízení (Kontaktní centrum, AT poradna, léčebny)- konkrétní zařízení blízko vašeho bydliště můžete najít v databázi kontaktů na webové stránce http://www.drogy.net/. Bohužel pokud vaše sestra nebude chtít sama, nemůžete toho pro ni mnoho udělat. Jen se ji opakovaně snažit přesvědčovat a pomoc nabízet. Pokud byste přeci jen chtěla test na přítomnost drog sestře s jejím vědomím udělat (např. pro to, aby mohla dokázat, že drogy nebere), v lékárnách jsou dostupné orientační testy ze vzorku moči fungující na principu těhotenského testu.