prevence
pipa
Dobrý den, pracovník jedné organizace zabývající se léčbou lidí zavislých na návykových látkách mi celkem vehementně tvrdil. že organizace ve které pracuje má 70% úspěšnost při léčbě (zbavování) závislosti. Touto úspěšností obhajoval celkem demagogické postoje a polopravdy. Mě osobně se zdá toto číslo "mírně" nadhodnocené. Mohl bych znát Váš názor na tuto procentní úspěšnost, případně existuje nějáká studie zabývající se monitoringem úspěšnosti lečby? Diky Petr Š

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Úspěšnost léčby je pojem, který je potřeba vymezit a léčba je taky pojem, který je potřeba vymezit. Úspěšností se obvykle nazývá procento klientů, kteří dokončí léčbu a po dokončené léčbě po 1 roce od léčby abstinují. Nicméně - někde do tohoto zahrnují i ty klienty, kteří léčbu nedokončili a abstinují, někde zahrnují klienty, kteří abstinují od všech drog včetně alkoholu, někde klienty, kteří abstinují od primární drogy, kvůli které šli do léčby (např. heroinu)... Takže se procenta mohou lišit i u stejného typu léčby, stejné kvality léčby a závisí to na přístupu. Je možné, že organizace, pro kterou pracuje dotyčný, má jinou představu o tom, co je úspěšnost. Také jde tedy o to, o jaký druh léčby se jedná - obecně mají nejvyšší úspěšnost dlouhodobé léčebné programy, jako jsou terapeutické komunity (tady to skutečně bývá cca kolem 60%) a menší úspěšnost kratší léčebné programy například v psychiatrických léčebnách nebo ambulantní programy (cca 30%). Ovšem pro každého klienta je zase vhodný jiný typ léčby... Je to složité, a myslím, že procentní úspěšnost je pouze jedním z kritérií, jak hodnotit kvalitu léčby. Také nevím, co dotyčný pracovník prezentoval za názory, nevím, pro jakou organizaci pracuje, takže nic dalšího Vám k tomu říci nemohu. Pokud byste se chtěl podívat na nějaké výzkumy ohledně efektivity léčby, myslím, že něco najdete na www.drogy-info.cz.