Dcera a marihuana
Martina
Dobrý večer, zjistila jsem, že moje 14ti letá dcera kouří marihuanu. Jde do kvarty na gymnáziu a začala se stýkat s partou, kde jí dávají marihuanu a já nevím, jak mám v takové situaci postupovat, protože něco ji zakazovat, tak se víc obrací proti mně. Děkuji za radu. M.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že je to pro Vás obtížné a že máte o dceru obavy. Nicméně je to taková situace, kterou bohužel těžko vyřešíme takto přes internet. Myslím, že by bylo docela dobré se obrátit na nějakou odbornou pomoc a postup, který zvolíte, zkonzultovat s odborníky. Ideální by bylo, pokud byste mohla vyhledat tuto pomoc společně s dcerou, abyste si mohly vzájemně vyjasnit své názory a pozice. Vím, že je těžké dceři něco zakazovat a že je v období, kdy bude zákazům vzdorovat, ale nějaké hranice a domácí pravidla být nastavená musí. Dceři je přec jen 14 let. Marihuana sice nepatří k drogám, které jsou nejvíce rizikové, ale to neznamená, že žádná rizika nemá. Nevím, zda lidé, s nimiž se dcera stýká, patří do okruhu spolužáků, zda jsou to vrstevníci nebo zda to jsou starší kamarádi, kterým se obdivuje. Dcera si od nich marihuanu bere, nelze svalovat vinu za dceřinu počínání pouze na vliv party, nicméně je také dobré mít na paměti, že předání drogy včetně marihuany, osobě pod 15 let, je trestný čin a že i tyhle souvislosti jsou pro členy party, potažmo Vaší dceru, rizikové. Zkuste s dcerou o tom promluvit, snažit se zjistit, proč marihuanu kouří, co jí to dává, a zda by byla ochotná s Vámi někam zajít, protože Vy máte o ní obavy a Vy máte s jejím kouřením marihuany problém. Dcera má pocit, že žádný problém zřejmě nemá a asi ten rozhovor nebude jednoduchý. Pokud byste potřebovala nějaké kontakty, kam by bylo možné se obrátit, tak napište, odkud jste a já Vám zkusím někoho z kolegů doporučit. Zatím přeji hodně štěstí.