pomoc
nina
Dobrý den,včera jsem zjistila nebo spíše mi největší kamarádka sestry utvrdila v tom , že moje sestra bere už 4 roky heroin a momentálně si nejspíše píchá pervitin a také jsme u ní našli subotex.Sestře bude 21 let.Teď se rozešla s klukem, se kterým ty 4 roky žila a kouřili spolu heroin. Moc k nám nejezdila a byla pořád v práci.Vždy, když jsem jí viděla bylo mi úzko , ale ráda jsem věřila lžem, kterýma mě krmila.Že to ja vypydá je důsledek toho jak v práci nestíhá, že je vyčerpaná a že v práci nestíhá jíst a tak místo pauzy na oběd chodí na cigaretu.Před časem se mi svěřila sama.Řekla jen, že brala heroin, pervitin, subotex, ale že je 10 dnů čistá.Řekla, že mě moc miluje a že se o tom už nechce bavit, protože to v ní vyvolává strašný stavy.Říkala, že když v noci leží tak cítí jako by jí odumírala jedna půlka těla.Že se strašně kroutí bolestí.Také vím, že když žila s bývalým klukem říkala, že nemůže otěhotnět, že spolu normálně spí, ale těhotná být nemůže.Občas má strašné problémy s močovým měchýřem - krev v moči...Momentálně žije u mamky a ta je stršně vyřízená.Je v šoku, že sestra není to hodné dítě co byla.Je zlá, když má mamce přispět na bydlení tak dělá hrozný scény, že je mamka vyděračka, že se jí to žije, když za ní její děti platí a tak.Sestra má hnusný boláky na nahou.Nejsou po vpichu.Byla s tím i u lékaře a ten řekl, že je to ze snížené imunity.Na druhou stranu stráví třeba 4 hoduiny u zrcadla a podtáčí si vlasy, maluje se moc hezky se obléká.V obličeji je, ale strašně strhaná.Celou dobu jsme si to s mamkou mysleli, ale teď to všechno vím.Chci jí pomoc. Vím , že musí chtít jen ona,ale chtěla bych předem vědět, než za ní zajdu jak postupovat a co je v těchto případech nejlepší?Táhne se to už asi ty 4 roky.je už pozdě??? Moc děkuju za odpověď

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že je to pro Vás hodně složitá situace. Vím, že ani pro Vaši sestru to není jednoduché, ale 10 dní abstinence není žádná záruka, že to tak zůstane a podle toho (to, jak vypadá, jaký je její zdravotní stav, jaké je její chování k matce i k Vám, skutečnost, že se o drogách odmítá bavit, z toho, co popisujete mám spíš pocit, že neabstinuje. Čtyři roky jsou dlouhá doba a v takovém případě by bylo na místě vyhledat nějakou odbornou pomoc, přinejmenším ambulantní. Léčebný proces a stabilizace po duševní i zdravotní stránce je otázka spíše několika měsíců než dní, takže i kdyby Vaše sestra nyní ty dva týdny abstinovala, neznamená to, že už je za vodou a že žádnou pomoc nepotřebuje. Přinejmenším by měla absolvovat komplexní vyšetření - ty boláky, co má, mohou být abscesy a ty je v některých případech nutné léčit chirurgicky. Pochybuji, že je to ze snížené imunity, jak tvrdí sestra, ale mohu se mýlit. To, že má krev v moči, je taky docela závažná věc, kterou by měla řešit s lékařem. Užívání drog může způsobit to, že sestra přestane menstruovat a pak lze těžko otěhotnět. Nicméně obvykle se tento stav napraví, jakmile začne skutečně abstinovat a stabilizují se tělesné funkce. Rozhodně není pozdě s tím něco dělat. Jak sama píšete, musí sestra sama chtít, jinak není možné moc s tím udělat. A myslím, že bez odborné léčby se to v tomhle případě neobejde. Zkuste se sestrou promluvit a zjistit, jak je na tom s případnou motivací k něčemu podobnému, byť ambulantní formou. Napište mi, odkud sestra je a mohly bychom najít nějaký vhodný kontakt, kam by sestra (popřípadě spolu s Vámi) mohla obrátit. Zatím přeji hodně štěstí.