Jak pomoct?
gabů
Mám problém, mám spolužáka, který bere marihuanu, chtěla byh mu nějak pomoct se toho zbavit, myslím, že celá třída to o něm ví. Mohli byste nám poradit, jak mu z ho z toho dostat, je nám jasné, že chtít musí hlavně on.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím, píšete, že máte ve třídě kamaráda, který kouří marihuanu a Vy a zbytek třídy, byste ho z toho chtěli dostat. Z Vašeho dotazu není jasné kolik toho o braní kamaráda vlastně víte - kolik jí užívá, jak často, proč se s tím netají, co mu to kouření dává apod. Ani není jasné, jak na to zbytek třídy reaguje - jestli se s ním o tom baví, jestli ho za to odsuzujete, zda mu věnujete pozornost až teď - i když třeba negativní apod. Stejně tak ani nerozumím tomu, proč zrovny Vy jste ta, které mu chce pomoct a co Vás osobně k tomu vede. Ještě než se do čehokoli pustíte, bylo by rozumné zjistit si o marihuaně nějaké informace (doporučuji např. stránky: http://www.drogy-info.cz/index.php/info/ilegalni_drogy/konopne_drogy/konopne_drogy_podrobne, nebo http://www.drogovaporadna.cz/rubrika.php?rubrika=16) a sama si ujasnit, jaký postoj máte k této droze Vy. Dejte si pozor na manipulace typu: "Co ty o tom můžeš vědět, vždyť jsi to nezkusila!" V tuhle chvíli bych Vám asi poradila následující - můžete si se spolužákem promluvit, říct mu, co si o tom všem myslíte, jak se cítíte, že o něm máte strach, nelíbí se Vám to apod. Ale to bude tak asi všechno. Sama píšete, že víte, že musí chtít hlavně on. Ptala jste se ho, jestli s tím chce vůbec něco dělat? Kouření mu sice můžete vyčítat i zakazovat, ale sama určitě moc dobře víte, kam takové zákazy vedou. Jestli se však rozhodnete zaujmout k jeho braní nějaký postoj, měla byste Vy (případně celá třída) na svém rozhodnutí důsledně trvat (jenom pro příklad - když mu řeknete, že se s ním nebude nikdo ve třídě bavit, dokud bude kouřit, tak byste to také měli všichni dodržet! Asi byste se měli shodnout i na tom, jak dlouhá abstinence pro Vás bude dostatečný důkaz toho, že nekouří a nebo jak si jeho slova ověříte...). Jednotlivě, ale i jako skupina, máte jistě na chování jednoho z Vás velký vliv. Je ale dobré vědět, že nejste všemocní a výsledné rozhodnutí bude vždy jen a jen na něm! Budete-li se chtít ještě na něco zeptat, nebo jestli budete mít chvilku, dejte vědět, jak se situace vyvíjí. Hodně trpělivosti. Zdraví, Gabriela Koryntová.