Dobrý den. Můj přítel už rok a půl fetuje speed, v podstatě efedrin. Já jsem neměla tušení, přitom si dával čáru i než šel se mnou na procházku se psem. Teď mi všechno řekl s prozbou, abych mu s tím pomohla. Teď už je 10 dní čistej, ale ty stavy, co přicházejí jsou hrozné. V tu chvíli mě posílá do prdele a říká mi tolik hnusných věcí, které jsem nikdy neslyšela. Pak si o tom promluvíme a on se omluví, že za to nemůže. Budiž, není to příjemné, ale překonám to. Domluvili jsme se, že budeme pořád spolu, abych ho mohla pohlídat, když přijde chuť a ta je pořád. Teď odjel za svým kamarádem, který taky fetuje. Když jsem chtěla jet s ním, bral to jako omezování a strašně se naštval. Slíbil, že si nic nedá. Poraďte mi, moc vás prosím, jak se mám zachovat a co mám dělat, aby to nebylo špatně. Předem vám mnohokrát děkuji.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že přestože jste ve složité situaci, tak v tom máte docela jasno. Váš přítel má sice snahu s tím přestat, ale na jednu stranu se s Vámi domluví na tom, že mu pomůžete překonat chutě na drogu a že budete s ním, a pak se naštve, když chce jet za kamarádem, který fetuje a Vy chcete jet s ním. Sama tušíte, že je velmi pravděpodobné, že si něco vezme. I kdyby došlo k tomu, že si nic nedá, tak pokud se bude dál vystavovat takto rizikovým situacím, takže k tomu nakonec dojde. Myslím, že děláte to, co bych považovala za adekvátní a snažíte se držet nějaké hranice. To, co píšete ve skryté poznámce, považuji za velice rozumné. Navíc, pokud bude provozovat tuhle činnost, tak abstinovat nevydrží a ještě mu hrozí poměrně závažné právní problémy a potažmo i Vám, protože byste o tom věděla. Není Vaší povinností o něj pečovat, zatímco on se chová způsobem, kterým se chová. Zvažte to, co je pro Vás ještě únosné a co už ne. Zkuste mu nabídnout, aby vyhledal nějakou odbornou pomoc nebo že nějakého odborníka vyhledáte společně s ním (když mi napíšete, odkud jste, mohu Vám poslat nějaké kontakty na kolegy, kam byste se mohli obrátit). Držte se toho, že pokud bude drogu distribuovat, takže od něj odejdete. Pokud si Vás chce udržet, tak by se podle toho měl zachovat. Pokud se tím řídit nebude, tak asi přinejlepší vůli není bezpečné v tom vztahu setrvávat. Je mi líto, ale žádný zázračný návod, jak příteli pomoci a jak se chovat, není. Držím palce a kdyžtak napište.