Marihuana
lifetka
Dobrý den, sestra zjistila že synovec kouří trávu je mu 17 let. Když se ho na to zeptala nejdřív zapíral potom tvrdil že to kouří všichni a že to nic není. Bojíme se že časem by mohl přejít k tvrdším drogám. Vůbec nechce připustit že by dělal něco špatného. Jak postupovat?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, to je těžké, on má bohužel pravdu v tom, že je to v jeho věkové skupině celkem normální jev, podobně jako to, že chodí na pivo. Můžete se s ním samozřejmě přít, ale pokud většina jeho kamarádu marihuanu kouří, docílíte spíš toho, že se s Vámi o tomto tématu už nebude bavit vůbec. Ocenila bych ho za to, že Vám kouření přiznal a bavila bych se s ním o tom, co mu dává, proč ho potřebuje a co by se stalo, kdyby si svou pozici ve skupině budoval naopak tím, že si ustojí odmítavý postoj k drogám. Důležité také je, jak marihuana ovlivňuje jeho běžné fungování a komunikaci v rodině. Například jestli plní doma své povinnosti, chodí do školy, není protivný, chodí domů kdy má apod. Pokud by něco z toho začalo nefungovat, měla by se určit jasná pravidla společného soužití. Také by mě asi zajímalo, jestli marihuanu kupuje nebo pěstuje nebo dostává. Obojí je momentálně trestné a může mu způsobit problémy, potažmo jeho rodičům, kteří jsou za něj zodpovědní. Pokud trávu kupuje, za co? Za peníze rodičů? - Pak není potřeba aby dostával kapesné a měl by si vydělávat brigádou, aby věděl, jak draze vykoupené jeho drogy jsou. Co se týče přechodu k tvrdším drogám, není to zdaleka pravidlo. Podle výzkumů začíná většina uživatelů "tvrdých drog" (tedy pervitinu, heroinu a dalších) spíš alkoholem. Je ale dobré bavit se s ním i o tomto riziku, nestrašit s tím ale jako s jasným faktem.