Alkohol
andulka
Vazeni, obracim se na Vas s prosbou. Jedna se o mou sestru, ktere je 42 let, na alkoholu je zavisla radu let. Nikdo me nechtel drive slyset, ze situace je natolik vazna a sama si nepomuze. Vcera teprve i rodice uznali, ze bez lekarske pomoci neni mozne, aby se jeji zavislost zmenila. nevim kam se mam obratit a s kym se poradit. rodice uz jsou ve veku, a navic tatinek je vazne nemocny se srdcem a nerada bych ho vystavovala jakekoliv stresove situaci. Shodli jsme se doma s rodici i na tom, ze presvedcit sestru, aby se lecila nebude lehke Dekuji

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, asi nejdůležitější je, co píšete na konci dotazu, tedy, že nebude lehké sestru přesvědčit o potřebě léčby. Právě to je totiž prvním předpokladem úspěchu. Ona sama by měla kontaktovat odbornou pomoc a aktivně se o řešení svého problému zajímat. Pokud to za ni budete dělat Vy, nebude to mít žádný větší efekt, protože sestra na léčbu pravděpodobně stejně nepřistoupí. Zkuste s ní tedy mluvit o tom, v čem vidíte problém, jak se to dotýká Vás atd. Nevyčítat, ale na druhou stranu s ní jednat jako s dospělou osobou, která je zodpovědná za své chování i vůči ostatním a za svůj život. Promluvte si s ní o tom, co ji vede k intenzivnímu pití a jak by se to dalo řešit. Pokud sestra přistoupí na návštěvu odborníka, je možné vyhledat ho v AT poradně, ty bývají většinou v každém okrese (pokud budete potřebovat, rádi Vám pošleme kontakt, když napíšete, kde by to mělo být). Také někteří ambulantní psychologové a psychiatři pracují i se závislostmi. Pokud by sestra nebyla ochotná vyhledat pomoc, můžete odborníka navštívit alespoň Vy a poradit se s ním detailně o dalším postupu.