Dobrý den,mému příteli je 36let,žijem s polu již 2.roky,jsem o 10.let mladší. Vím že byl hodně závislý,bral především pervitin ale měl zkušenosti i s kokainem i heroinem.asi tak 5.let,pak ho zavřely na dva roky myslím že za kuplířství.Když jsme se seznámily,chodil do práce a říkal jak si chce srovnat život.Jenomže vždycky to porušil ajednou za 2.měsíce(přibližně,někdy i déle),se vyjel!Snažila jsem se mu v tom nějak zabránit a vždy doufala že to bylo naposledy.Musím ještě zdůraznit že to vždy trvalo maximálně týden a pak se zas snažil být čistý a chodil do práce.Loni na podzim mu to asi zas tak dobře neudělalo,ařekl že s tím končí,moc jsem tomu už nevěřila ale přišly vánoce a on byl stále čistý.Na štědrý večer jsme se dozvěděly že jsem těhotná,já jsem to nechtěla neboť jsem věděla co je zač,ale on byl šíleně šťastný a že to moc chce a brát drogy již nebude.Teď mám 3.týdny do porodu a on už tři týdny fetuje,dvakrát mi mezi tím řekl že už na to kašle a zase nepříjde domů až ráno a to se jen umýt a vyspat.Nevím co mám dělat.Už přeci jen mám na svědomí nový život tak mu to nemohu tolerovat.Poraďte mi prosím.Zlý člověk to není,je velice pracovytý a vidím že ho i mrzí že mi ubližuje,ale já nevím co ho nutí brát drogy(nyní pervitin,vím že to i prodává),protože já s drogami nemám zkušenosti a ani mít nechci.Prosím o radu.Děkuji Tereza

Odpověděl:
Dobrý den, podle vašeho popisu se nacházíte v dost náročné situaci, tři týdny do porodu by vám měl partner pomáhat a máte pravdu, že mu jeho chování teď můžete těžko tolerovat. Přestože váš partner slibuje, že toho nechá, patrně se mu to nedaří. Přestat brát drogy bez odborné pomoci je pro většinu lidí obtížné, zkuste ho proto přemluvit k návštěvě nějakého odborného zařízení (dejte vědět odkud jste - orientačně a poradíme vám nějaké zařízení ve vašem regionu). Protože teď asi nemáte mnoho sil nazbyt, bylo by dobré stanovit partnerovi pevné hranice. Pokud máte možnost stanovte spolu s ním nějaký termín (např. toho, kdy začne abstinovat, obrátí se na odbornou pomoc) a řekněte mu, co se stane, když to nesplní - opět podle vašich možností. Mělo by to být něco, co pomůže chránit vás (a vaše dítě) před touto nepříjemnou situací, např. když nebudeš abstinovat, odjedu k rodičům, kamarádce, odstěhuji se. Musí to být něco, co je pro vás opravdu možné, co můžete udělat a tedy i dodržet, když váš partner dohodu nesplní. Pokud by partner uvažoval o vyhledání odborné pomoci a pokud na to teď budete mít čas a možnosti, můžete navštívit odborné zařízení s ním. Zpravidla je poskytována i pomoc a podpora těm, kteří s lidmi užívajícími drogy žijí. Nevím, jestli jsem vám poradila dostatečně, kdyžtak se ozvěte znovu. Přeji hodně sil.