přístup
Whoog
Pěkný den, minule jsem se ptala na informace ohledně detoxu, byla mi dána odpověď spolu s doporučením, že by se závislý přítel měl podrobit další léčbě. I já vím, že detox nic neřeší, ale přítel již léčbu podstoupil, bohužel nevydržel tlak po návratu zpět. Nevím, zda se dá odpovědět na moji otázku, chtěla bych vědět, jaký zvolit přístup k němu. Ke člověku, který se léčil, ví, že to nepomohlo, který si ve všem najde smysl, proč to dělat, proč to neskončit, ale který vyžaduje pomoc své partnerky v jeho psychické podpoře. Já ale nemám dostatek energie neustále znovu energii vkládat a stále jakoby znovu důvěřovat pokusům, když každý z pokusů trvá 2 dny. Mám přítele velice ráda a vím, že za svoji závislost nemůže, a právě proto si říkám, že ty lži a vše kolem je v těch drogách ne v něm, že to nedělá úmyslně, ale opravdu už nemám sílu. Trvá to příliš dlouho a já jsem už zlá, čímž to kazím, protože on je na tom ještě mnohem hůř. Jaký by měl být optimální přístup k "feťákovi", aby mi důvěřoval a aby věděl, že mu chci pomoci a aby se alespoň trochu snažil. Nebo co dělat, když po prodělání léčby další nevěří a má pocit, že se ho tím chtějí všichni zbavit. Dá se na to vůbec odpovědět?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Jste ve složité situaci. Nemůžete ale nést zodpovědnost za přítelovu závislost. Ano, závislost je podle Mezinárodní klasifikace nemocí psychická nemoc. Nicméně to neznamená, že okolí bude závislého v jeho nemoci podporovat a přebírat odpovědnost za jeho život za něj, aniž on sám by něco dělal. Píšete, že už je toho na Vás moc, že už nemáte energii stále do toho dál něco vkládat, že ztrácíte důvěru, že přítel stále nachází další a další důvody, proč neskončit s braním drog. Myslím, že Vás přítel vydírá, protože on nechce se situací zjevně nic dělat a pouze po Vás chce, abyste ho věčně podporovala, důvěřovala mu, přestože Vám lže a klame Vás. Mám pocit, že ho nic netlačí k tomu, aby s tím něco dělal. Léčba nezabírá, pokud se člověk léčit nechce a pokud nemá žádnou motivaci se sebou něco dělat. To, že Vašeho přítele okolí nutí, aby šel do léčby, je proto, že mu chtějí pomoc, ale on pomoci nechce a interpretuje si to jako zásah do svého života a jako to, že se ho chcete zbavit. Myslím, že byste mu měla dát jasně najevo, kde jsou Vaše hranice, že už to trvá příliš dlouho a on nebyl schopen žádného konstruktivního kroku, že do vztahu vkládáte energii pouze Vy a on do něj nevkládá víceméně nic a jak sama píšete, nesnaží se. Pokud bude mít od Vás jasnou zprávu, že pokud nepůjde do léčby, takže ve vztahu nebudete dál setrvávat, protože už jste vyčerpaná a ani Vám ani jemu to nepomáhá, tak se možná vzpamatuje a začne mu docházet, že pokud konečně nezačne něco dělat, že o Vás přijde. Zatím mu nic zvláštního nehrozí, braní drog ho zjevně zatím baví a dokud nezačne mít nějaké problémy, tak si nepřipustí, že by měl přestat. V tuhle chvíli je to asi jediné, co pro něj můžete udělat. Po sedmi letech na pervitinu není možné čekat, že se najednou sám vzpamatuje a začne abstinovat. Po takové době to asi navíc nepůjde bez dlouhodobé léčby. Detox v tomto případě nemá valného významu. Zkuste si odpovědět na otázku: Co Vám tento vztah dává? Co do vztahu vkládá Váš přítel? Co od něj dostáváte? Je pro Vás reálná představa, že když se situace nezmění, že se s ním rozejdete? Zkuste myslet víc na sebe. Teď nežijete svůj život, ale jeho. A myslím, že je stejně důležité, abyste byla spokojená Vy, nejenom Váš přítel. Držím moc palce a kdyžtak zas napište.