alkohol,subutex,pervitin
beznaděj
Dobrý den,nevím co mám dělat. Mám 40ti letého přítele s ním 6ti letou dceru. V minulosti pil přítel hodně alkohol. Později přestal, já otěhotněla a vypadalo to, že to zvládneme. Přítel má dlouholeté problémy se sehnáním dobré práce,dá se říct, že budeme mít vždycky existenční problémy. Před pár lety začal zase pít. Vždy tvrdí, že má zdravotní problémy a že mu to pomůže.(nechodil do hospod s kamarády) Myslím,že se snažil nepít. Později s alkoholem přestal(možná). Asi před rokem jsem u něho našla subutex, prý to měl na bolesti. Šel na proktologii a začal brát detralex a tramal. Později jsem ho donutila jít k psychiatrovi, začal brát k již zmiňovaným lékům citalec a trittico.Poslední měsíce měl bolesti břicha,poslali ho na sono,vše v pořádku. Mě později řekl,že je to lepší. Nemusim doufám popisovat,že mezi vším jsem byla podezíravá a silně nepříjemná. Včera jsem zjistila,že si píchá pervitin. Prý to zkusil jenom třikrát a pomohlo mu to. V úterý odlétáme na 14 dní na "dovolenou". Potom hned chtěl jít na vyšetření, prý nechtěl pokazit dovolenou. Je to všechno asi dost zmatené,omlouvám se, ale já jsem také dost zmatená. Mám pocit,že v jeho případě jsou všechny bolesti spojené s psychikou. Nevím co mám dělat.Děkuji za radu.

Odpověděl: Eva Formánková
Dobrý den, ani se Vám nedivím, že jste ze všeho zmatená. Vypadá to, že k Vám Váš přítel vůbec není upřímný. Chápu pak, že jste podezíravá a že se v jeho chování nevyznáte. Jeho vysvětlení nezní zrovna důvěryhodně. Skoro bych se odvážila říct, že zní jako výmluvy. Nebo se Vám například zdá, že alkohol pomáhá na zdravotní problémy? Subutex je substituční látka, která se používá k substituční léčbě u klientů závislých na opiátech (heroinu). Podmínkou je však docházení na substituční program, který zahrnuje kormě předepisování Subutexu i pravidelné kontroly a konzultace s lékařem, Subutex se užívá orálně a není přípustné užívat další nelegální látky. Tato látka se také dá koupit na černém trhu a zneužívat injekčně. Léky, o kterých píšete, jsou antidepresiva, analgetika a léky protizánětlivé na ochranu žil. Váš přítel má asi dost problémů, které jsou psychického či psychosomatického charakteru a nejspíš je také závislý na drogách. Problém nemá ale jen on, ale také Vy a Vaše dcera. Možná i Vaše dcera si všimla jeho chování, Vašeho chování, kdy jste na něj, jak popisujete nepříjemná, možná také něco cítí. Vy nejste zodpovědná za Vašeho přítele a myslím, že s ohledem na Vás i na dceru by měl přítel se situací něco dělat a pokud se situace nezmění, tak by měl dostat jasnou informaci, že takhle s Vámi být nemůže, protože ohrožuje už nejen sebe, ale celou rodinu včetně dcery. Můžete mu nabídnout pomocnou ruku, ale podmínkou je, že k Vám bude upřímný a bude s Vámi spolupracovat na tom, na čem se dohodnete. Ideální by bylo, kdybyste s ním o tom zkusila znovu promluvit s tím, že mu jeho vysvětlení nejsou důvěryhodná a ať Vám řekne, jak na tom skutečně je, on Vám řekne pravdu a dohodnete se, co dál. Například, že někam spolu zajdete a pokusíte se problém řešit. Také však může nastat ta horší varianta, a to, že Vám bude dál zapírat. Pak mu můžete nabídnout, že se o něj bojíte, nerozumíte jeho chování a ráda byste, aby zašel k nějakému odborníkovi, když o tom nechce mluvit s Vámi. Myslím, že by nebylo od věci zajít se někam poradit sama i v případě, že Váš přítel nebude chtít. Jako nejrozumnější se mi jeví obrátit se na organizaci, která se zabývá přímo drogovou problematikou, ideálně na instituci nebo terapeuta, který pracuje také s rodinnými příslušníky závislých. Nevím však, odkud jste, abych Vám poradila konkrétní kontakt. Nicméně adresy zařízení v ČR najde te buď na www.drogy.net v sekci Kontakty nebo na www.drogy-info.cz v sekci Mapa pomoci. S pozdravem Eva.