Jak ho donutit k léčbě?
Kateřina
Dobrý večer, před chvílí jsem mluvila se svou tetou a ta před pár dny zjistila, že její syn bere drogy. A není to poprvé. Už před pár lety závislý byl, ale úspěšně (myslíme) se vyléčil. Teď ale víme určitě, že je v tom zpátky. Má stavy nepříčetnosti, křičí na všechny, ničí věci, zkončil v zaměstnání, toulá se po nocích. Na jakoukoliv snahu mu pomoci reaguje jen křikem a slovy, že jemu nic není a my že nejsme normální.... Jen chci ještě dodat, že bratranec stále žije u svých rodičů, a nikdy mu nic nechybělo. Je mu 29 let. Jeho matka je už naprosto zoufalá, snažila se sehnat pomoc, ale všude jí řekli, že nemůže nic dělat, dokud "se něco nestane". Proto se Vás chci zeptat, co je v tuto chvíli nejlepší řešení. Skutečně máme čekat "až se něco stane"? On si svůj problém vůbec nepřipoušti.... Děkuju za odpověď, Kateřina

Odpověděl: Jakub Minařík
No, možností je mnoho, i dříve než se něco stane. Nicméně, možnost nedobrovolné detence je možná jen ve vyjimečných stavech a je možná jen po dobu trvání takového stavu. Tedy, pokud například je bratranec agresivní a někoho napadne, je možné zavolat policii. Pokud je jeho stav způsobený psychotropní látkou a lze předpokládat, že může být agresivní znova, je možné jej nedobrovolně umístit na psychiatrii. Totéž platí v případě, že by bratranec pod vlivem drog upadl do toxické psychozy. Nicméně, v léčebně si jej nechají jen do doby, než stav pomine. Možnost, aby se bratranec šel dobrovolně léčit také existuje. Pokud se teta rozhodne, že jeho chování nebude tolerovat, tak mu může užívání drog znepříjemnit. Může jej vyhnat z domu, může odmítnout mu dávat peníze, vařit mu, prát, ... Ono přece jen, když se o člověka někdo stará, tak brát drogy je celkem zábavné. Pokud se ale člověk musí postarat sám o sebe, tak to už taková sranda není. Kdyby bylo třeba, tak napište.